Vossloh Locomotives Scandinavia AB

Från Kiel till Kil – för att dra virke till Grums

Dela
Vossloh Locomotives lok DE 18 är på turné i Sverige. Just nu går det i reguljär drift och kör virke på Frykdalsbanan åt Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden. Foto: Vossloh Locomotives
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden. Foto: Vossloh Locomotives

DE 18, som blir typgodkänt i Sverige och Norge från 2023, är ett dieselelektriskt mitthyttslok för tung växling och linjetjänst. Det är typgodkänt i ett stort antal europeiska länder och nu har turen kommit också till Sverige och Norge.

– Loket har en perfekt storlek. Det fyller ett tomrum mellan våra största sexaxliga diesellok och de mindre två- och treaxliga loken, säger Lars Yngström, vd och majoritetsägare hos Tågab.

Virke åt Trätåg

Virkestransporterna på Frykdalsbanan, som inte är elektrifierad, körs åt Trätåg AB, som grundades i Falun 1970 av nuvarande ägare Stora Enso Skog och BillerudKorsnäs AB i samband med att flottningen på Dalälven upphörde. Tåget går fem dagar i veckan och har normalt 16 vagnar som totalt lastar cirka 1 200 ton.

En stor del av de diesellok som Tågab använder har hunnit bli 40–60 år gamla, några är tillverkade under 1950-talet.

Mitthyttslok bra vid växling

– Det är aldrig fel med nya lok, säger Lars Yngström och fortsätter: 

– Miljöegenskaper är ju betydligt bättre och arbetsmiljön fantastiskt fin. Hur mycket ett lok bullrar påverkar ju inte bara omgivningen utan även arbetsmiljön för lokpersonalen.

Många av Tågab:s har äldre diesellok har en förarhytt i var ände. DE18 har liksom flera andra nyare medelstora diesellok mitthytt.

– För växling och terminaltåg är det alltid fördel med mitthyttslok. Förutom bättre komfort inne i hytten än på gamla lok så är också fotsteg och gångbord bättre utformade, säger Lars Yngström.

Modernt och framtidsanpassat

Från 2023 kommer denna senaste generation av det framgångsrika och beprövade loket vara godkänt också för Sverige och Norge. Loket är förberett för ETCS och har den moderna MTU Stage V-motorn som är förberedd för HVO-användning.

Ett nytt lok med ny motor och modern avgasrening minskar bränsleförbrukningen rejält och reducerar samtidigt skadliga emissioner ordentligt. Med HVO som bränsle, kliver man dessutom av det fossila bränslet idag istället för någon gång i framtiden. 

– DE 18 är mycket populärt bland våra kunder runtom i Europa. De lok vi visar upp i Sverige i september är vårt mest moderna lok där all elektronik är av senaste snitt, berättar Ronny Hjärtmyr som är säljansvarig för Vossloh Locomotives i Skandinavien.

120 DE 18-lok är redan i drift runtom i Europa hos ett antal olika kunder med skiftande konfiguration av utrustning. 

– Det är ett mångsidigt, pålitligt och ekonomiskt val, oavsett verksamhet och arbetsmiljön i DE 18 är designad för bästa tänkbara förarmiljö, säger Ronny Hjärtmyr.

Loket klarar givetvis också multipelkörning.

PRESSVISNING

-> Vi har fortfarande platser kvar till pressvisningen av DE 18 i värmländska Kil i morgon den 7 september kl 11–14. Du anmäler dig via e-post till vår presskontakt Peter Johnsson.

FAKTA

DE 18:s resa genom Sverige

  • 31 augusti 05.40 anlände DE 18 till Trelleborg med färjan från Rostock.
  • 2–7 september går loket i reguljär godstrafik i Värmland.
  • 7 september anordnas en pressvisning med lunch i Kil klockan 11–14.
  • 8–9 september anordnas ett kundevent för inbjudna gäster i Kil och Torsby.
  • 10 september besöker DE 18 Hallsberg.

FAKTA 

DE 18 från Vossloh Locomotives

  • Det kraftfullaste loket i sitt segment i Europa.
  • Förberett för trafik i Sverige samt för gränsöverskridande trafik till Norge.
  • Ett flexibelt lok som klarar flera olika användningsområden:
    • Optimalt för industriområden, hamnar och bangårdar. 
    • DE 18 har låga och breda växelfotsteg som också är belysta.
    • Radiostyrning som tillval för rationell användning.
    • Lokets drivlina är dimensionerad för att kunna leverera maximal dragkraft i låga hastigheter under långa perioder utan risk för överhettning, en egenskap som är värdefull bland annat vid dragning av spårbyteståg.
    • DE 18 passar bra till tunnelarbeten tack vare den effektiva avgasreningen.
    • DE 18 fungerar utmärkt för linjetjänst på korta och medellånga distanser. Loket har 120 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet och en förarhytt med modern ergonomi och luftkonditionering.
  • MTU Stage V-motor anpassad för HVO-bränsle enligt EN 15940 med en CO2-reduktion på cirka 50 procent jämfört med standarddiesel.
  • Vossloh Eco Drive för reducerad bränsleförbrukning.
    • Visar information om bränsleförbrukning.
    • Start/stopp-system.
    • Aktivering av maximal effekt via en tryckknapp (1 500 kW effekt som standard för bränslebesparingar och utökad underhållsintervall).
  • Signalutrustning för Sverige och Norge: ECTS L2 (BL3 R2) och STM ATC2.
  • Service tillhandahålls av Vossloh Locomotives partnernätverk i Sverige och Norge
  • Kommer att vara tillgänglig för Skandinavien från 2023.

För historik och mer detaljerade tekniska data, ladda ner faktabladet (PDF).

Har du frågor eller vill du veta mer om DE 18, tveka inte att kontakta oss.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden. Foto: Vossloh Locomotives
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden. Foto: Vossloh Locomotives
Ladda ned bild
Virke lastas på tåget vid omlastningsterminalen i Torsby. 2020 lastades 250 000 kubikmeter virke vid terminalen, vilket motsvarar cirka 6 000 lastbilar med släp. Foto: Vossloh Locomotives
Virke lastas på tåget vid omlastningsterminalen i Torsby. 2020 lastades 250 000 kubikmeter virke vid terminalen, vilket motsvarar cirka 6 000 lastbilar med släp. Foto: Vossloh Locomotives
Ladda ned bild
DE 18 passerar Badabruk söder om Torsby. Foto: Vossloh Locomotives
DE 18 passerar Badabruk söder om Torsby. Foto: Vossloh Locomotives
Ladda ned bild
Lars Yngström, vd och majoritetsägare på Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab). Foto: Vossloh Locomotives
Lars Yngström, vd och majoritetsägare på Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab). Foto: Vossloh Locomotives
Ladda ned bild

Dokument

Om

Vossloh Locomotives Scandinavia AB
Vossloh Locomotives Scandinavia AB
Doktor-Hell-Straße 6
24107 Kiel / Tyskland

https://www.vl-rs.com

Om Vossloh Rolling Stock

  • Loktillverkaren Vossloh Rolling Stock utvecklar och producerar slitstarka, kraftfulla och tillförlitliga lok för den europeiska marknaden i den nordtyska staden Kiel.
  • Vossloh Rolling Stock ingår i CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd., Zhuzhou, Kina (CRRC ZELC), ett dotterbolag till världens största tillverkare av rullande materiel, China Railway Rolling Stock Corporation Ltd., som är en av världens största tillverkare av rullande materiel. (CRRC).
  • Utifrån över 100 års erfarenhet och baserat på kundernas behov – rangering, industri eller trafik på huvudlinjer – bygger vi dieselelektriska och dieselhydrauliska lok. Vårt mål är att minimera driftkostnaden för loket under hela dess livscykel.
  • Som en fullserviceleverantör erbjuder vi stöd med serviceenheter i Tyskland, Italien, Frankrike och Sverige – samt ett mobilt serviceteam. Vi har korta responstider i hela Europa.

Följ Vossloh Locomotives Scandinavia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vossloh Locomotives Scandinavia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye