Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Här testas ID. Buzz i torra och dammiga förhållanden för att undersöka om damm och grus kan tränga in och skapa problem.

Följ med på en extrem resa som sträcker sig från varma dammiga vägar, upp till snö och kyla i norra Sverige. Ett filmteam från Volkswagen Transportbilar har följt det hemliga utvecklingsarbetet och idag publicerat denna dokumentär: https://youtu.be/AG-cTPRXle4

Utvecklingen av ID.-familjens nya minibuss och skåpbil gjordes av en arbetsgrupp bestående av designers och ingenjörer från både Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. Tillsammans skapade man det bästa möjliga konceptet, som motsvarade alla krav i specifikationsbeskrivningen, för att tilltala både befintliga fans och nya kunder.

Bilarna behövde också bli energieffektiva, vilket kunde åstadkommas med de lågfriktionskomponenter som ingår i elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive Kit), tillsammans med bra kaross-, underredes- och hjulaerodynamik. Och resultatet blev enastående, med en luftmotståndskoefficient (cd) på endast 0,285 för ID. Buzz.

Med de första handbyggda prototyperna kunde man avgöra om alla datamodeller och simuleringar från den virtuella världen också kunde överföras till verkligheten. Kvalitetsbeviset ligger i testningen.

För att säkerställa att den nyligen presenterade ID. Buzz uppfyller Volkswagens allra högsta kvalitetskrav, sattes den elektriska folkabussen på prov under ett komplext och krävande maratonlopp – över hela Europa och under extrema förhållanden. Först under både torr och tropiskt fuktig hetta och vidare till extrem kyla. Under simulerade regn-, snö-, is- och dammförhållanden undersöks vad som kan penetrera fogar i kaross och underrede, för att förhindra problem senare.

Båda ID. Buzz-modellerna är utrustade med en flerlänkad bakhjulsupphängning som kan separera de tvärgående och längsgående krafterna. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo demonstrerade sina köregenskaper på snö och is i nordligaste Sverige. Där undersöktes också hur material, batteri och elsystem, chassits inställning, acceleration, bromsar och styrning påverkas i låga temperaturer.

–Folkabussen är en bil som alltid har utmärkt sig genom att vara så praktisk i vardagen, säger Stefan Lutz, Teknisk projektledare för modellserien på Volkswagen Transportbilar.
– Därför testar vi ID. Buzz också under alla situationer och väder. Motorerna, vätskorna, alla elektriska system och displayer måste fungera perfekt. Det är bara genom att göra detta som vi kan vara säkra på att bilen kan köras problemfritt i alla delar av världen.

Och testningen görs i detalj. Från tester som mäter hur snabbt isen smälter vid ytterspeglarna i minus 20 grader, till luftkonditioneringens förmåga att hålla kupén sval i extrem hetta.

Hela utvecklingsberättelsen finns tillgänglig från och med idag här: https://youtu.be/AG-cTPRXle4

Norra Sverige erbjuder optimala förhållanden för att testa elbilar avseende bland annat bilens batterier och elektriska komponenter i kyla.
Standardiserade tester i kylkammare. Hur lång tid tar det att smälta isen på de yttre backspeglarna i 20 minusgrader?

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Pickupen som förbättrats inom alla områden: Världspremiär för nya Volkswagen Amarok7.7.2022 14:32:40 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 7 juli 2022 – Volkswagen Transportbilar presenterar nya Amarok. Världspremiären för den helt nya versionen av Sveriges mest populära pickup mellan 2012 och 2020, när tillverkningen av föregångaren upphörde, har precis gått av stapeln. Utvecklad i Tyskland och Australien och med tillverkning i Sydafrika, nya Amarok är en "världsbil" och en premium-pickup för Europa och många andra länder, till exempel Australien och Mellanöstern. De genomtänkta funktionerna, över 20 nya assistanssystem, mobila onlinetjänster, motorer som är både effektiva och har högt vridmoment, fyrhjulsdrift, skräddarsydda tillbehör och en tydlig Volkswagen-design gör nya Amarok till en av de mest mångsidiga och välbalanserade pickuperna i världen. Nya Amarok kommer ut på de första marknaderna kring årsskiftet, och i Sverige framåt sommaren 2023.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.