Volkswagen Transportbilar

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till

Dela
Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.
Här testas ID. Buzz i torra och dammiga förhållanden för att undersöka om damm och grus kan tränga in och skapa problem.
Här testas ID. Buzz i torra och dammiga förhållanden för att undersöka om damm och grus kan tränga in och skapa problem.

Följ med på en extrem resa som sträcker sig från varma dammiga vägar, upp till snö och kyla i norra Sverige. Ett filmteam från Volkswagen Transportbilar har följt det hemliga utvecklingsarbetet och idag publicerat denna dokumentär: https://youtu.be/AG-cTPRXle4

Utvecklingen av ID.-familjens nya minibuss och skåpbil gjordes av en arbetsgrupp bestående av designers och ingenjörer från både Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. Tillsammans skapade man det bästa möjliga konceptet, som motsvarade alla krav i specifikationsbeskrivningen, för att tilltala både befintliga fans och nya kunder.

Bilarna behövde också bli energieffektiva, vilket kunde åstadkommas med de lågfriktionskomponenter som ingår i elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive Kit), tillsammans med bra kaross-, underredes- och hjulaerodynamik. Och resultatet blev enastående, med en luftmotståndskoefficient (cd) på endast 0,285 för ID. Buzz.

Med de första handbyggda prototyperna kunde man avgöra om alla datamodeller och simuleringar från den virtuella världen också kunde överföras till verkligheten. Kvalitetsbeviset ligger i testningen.

För att säkerställa att den nyligen presenterade ID. Buzz uppfyller Volkswagens allra högsta kvalitetskrav, sattes den elektriska folkabussen på prov under ett komplext och krävande maratonlopp – över hela Europa och under extrema förhållanden. Först under både torr och tropiskt fuktig hetta och vidare till extrem kyla. Under simulerade regn-, snö-, is- och dammförhållanden undersöks vad som kan penetrera fogar i kaross och underrede, för att förhindra problem senare.

Båda ID. Buzz-modellerna är utrustade med en flerlänkad bakhjulsupphängning som kan separera de tvärgående och längsgående krafterna. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo demonstrerade sina köregenskaper på snö och is i nordligaste Sverige. Där undersöktes också hur material, batteri och elsystem, chassits inställning, acceleration, bromsar och styrning påverkas i låga temperaturer.

–Folkabussen är en bil som alltid har utmärkt sig genom att vara så praktisk i vardagen, säger Stefan Lutz, Teknisk projektledare för modellserien på Volkswagen Transportbilar.
– Därför testar vi ID. Buzz också under alla situationer och väder. Motorerna, vätskorna, alla elektriska system och displayer måste fungera perfekt. Det är bara genom att göra detta som vi kan vara säkra på att bilen kan köras problemfritt i alla delar av världen.

Och testningen görs i detalj. Från tester som mäter hur snabbt isen smälter vid ytterspeglarna i minus 20 grader, till luftkonditioneringens förmåga att hålla kupén sval i extrem hetta.

Hela utvecklingsberättelsen finns tillgänglig från och med idag här: https://youtu.be/AG-cTPRXle4




Nyckelord

Kontakter

Bilder

Här testas ID. Buzz i torra och dammiga förhållanden för att undersöka om damm och grus kan tränga in och skapa problem.
Här testas ID. Buzz i torra och dammiga förhållanden för att undersöka om damm och grus kan tränga in och skapa problem.
Ladda ned bild
Norra Sverige erbjuder optimala förhållanden för att testa elbilar avseende bland annat bilens batterier och elektriska komponenter i kyla.
Norra Sverige erbjuder optimala förhållanden för att testa elbilar avseende bland annat bilens batterier och elektriska komponenter i kyla.
Ladda ned bild
Standardiserade tester i kylkammare. Hur lång tid tar det att smälta isen på de yttre backspeglarna i 20 minusgrader?
Standardiserade tester i kylkammare. Hur lång tid tar det att smälta isen på de yttre backspeglarna i 20 minusgrader?
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye