Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt som Robert Henrysson, ägare på Hammars Bryggeri, fick se en debattartikel i Expressen, signerad Lidl Sverige. I artikeln besvarade livsmedelskedjan ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter som desperat bad om hjälp från dagligvaruhandeln. Precis som producenterna bakom nödropet hade Hammars Bryggeri drabbats hårt av pandemin och Robert tog därför direkt kontakt med Lidl genom kontaktuppgifterna i artikeln. Därefter gick allting snabbt.

- Allt gick i en rasande takt, jag tror att det här måste ha varit världshistoriens snabbaste upphandling. Samma dag som jag skickade in underlag fick vi besked om att affären skulle bli av. Jag har aldrig hört talas om den takten. Vi är såklart väldigt nöjda, både med utfallet och med hur processen sett ut, säger Robert Henrysson, ägare på Hammars Bryggeri.

- Med lite perspektiv är jag otroligt imponerad av hela vår organisation och alla som bidrog till att vi lyckades göra något som faktiskt är otroligt. Vi tecknade på löjligt kort tid nya avtal med knappt 50 nya leverantörer, något som inte hade varit möjligt om det inte vore för vårt sätt att jobba. Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen. Nu tittar vi på hur vi tar våra nya samarbeten vidare, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Innan pandemin hade Robert tillsammans med sina kollegor börjat se över möjligheterna att expandera från det absoluta närområdet till större delar av landet, planer som helt fick läggas på hyllan i mars. Plötsligt låg fokus snarare på att överleva. Men genom samarbetet med Lidl gick bryggeriet på mindre än ett dygn från inställda expansionsplaner till besked om att Hammars Tonic skulle ut i Lidls knappt 200 butiker över hela landet. Nu står man inför nästa steg, att expandera till ytterligare Lidl-butiker, denna gång utanför Sverige.

- Det har minst sagt varit en högintensiv vår och sommar. Från funderingar kring vår överlevnad, till jobb dygnet runt för att hinna producera tillräckliga mängder. Vi expanderar nu i snabbare takt än vi kunde föreställa oss inom pandemin och vår internationella expansion känns naturligtvis otroligt spännande, avslutar Robert Henrysson.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Rekordmånga ansökningar till Hållbarhetsakuten - nu har åtta finalister utsetts23.10.2020 09:55:44 CESTPressmeddelande

Rekordmånga projekt har sökt stöd från Lidl Future Initiatives och årets tema Hållbarhetsakuten. Av hela 122 ansökningar har nu finalister rekommenderats av en panel med ledande experter och åtta projekt har valts ut. Ett eller fler av projekten kommer att få ta del av de 11 miljoner kronor som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar.

Nu kommer efterlängtade Lidl Plus16.10.2020 07:55:00 CESTPressmeddelande

Nu är väntan över för Lidls kunder, Lidl Sveriges kundklubb – Lidl Plus är här. Den nya appen, som bland annat ger digitala kuponger och erbjudanden, kan användas av alla som handlar på Lidl. Den kräver varken en krånglig registrering eller att man är stammis. Det räcker att kunden laddar ner appen i sin smartphone och registrerar sig med mobilnummer och e-postadress för att direkt ta del av alla fördelar.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.