Lidl Sverige

Från sneaker till sötsak: Nu kommer Lidl-tårtan!

Dela

Efter sneaker-succén lanserar dagligvarukedjan nu en helt egen Lidl-tårta tillsammans med Göteborgsbaserade One Cake. Tårtan, med smak av kola, belgisk choklad och maräng, finns att köpa i alla Lidl-butiker från och med den 8 september.

Under de senaste åren har Lidl introducerat flera nyskapande marknadsinitiativ, som en modevisning i butik för Heidi Klums Lidl-kollektion och det senaste programformatet ”Hungrig på Kärlek”. Dagligvarukedjan har också släppt ett flertal kollektioner av Lidl-merch, i form av kläder och skor. Lidl-sneakern blev en internationell succé och sålde slut på flera marknader. Som en fortsättning på sneaker-succén lanserar nu livsmedelskedjan en helt egen tårta prydd med en Lidl-logga av choklad.

Förpackningen går i varumärkets ikoniska färger: gult, blått och rött och har en smak av kola, belgisk choklad och maräng. Tårtorna kommer finnas tillgängliga i frysdiskarna från och med den 8 september och för varje såld tårta skänker Lidl fem kronor till Barncancerfonden.

-En alldeles egen, oemotståndlig, tårta känns väldigt typiskt Lidl. Att vi dessutom skänker fem kronor per såld tårta till vår samarbetspartner Barncancerfonden gör den ännu godare. Vi vill rikta ett stort tack till One Cake och våra inköpare som på rekordtid tagit fram den här fantastiska Lidl-tårtan. Det här är verkligen en produkt för den som vill bjuda på något utöver det vanliga, säger Bella Goldman, Varumärkes- CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Under våren 2020 slog pandemin till och likt många andra svenska matproducenter hotades One Cakes verksamhet. Som en följd av detta sände ett flertal svenska livsmedelsproducenter ut ett nödrop, som Lidl besvarade samma dag. Kort därefter inledde One Cake, precis som ett femtiotal andra svenska leverantörer, ett samarbete med Lidl och fick ett snabbspår till deras butikshyllor. Tack vare det samarbetet kunde One Cake öka produktionen och anställa personal trots den rådande pandemin.

Lidl-tårtan kommer finnas tillgänglig i alla Lidl-butiker runtom i hela Sverige. Tårtan kostar 59,90 kronor för 350 gram och är helt fri från nötter, gluten och palmolja.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Efter 20 år på Lidl: Johan Augustsson lämnar över stafettpinnen till Jakob Josefsson12.9.2022 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Johan Augustsson lämnar rollen som Sverigechef för Lidl efter att ha varit verksam i bolaget i drygt 20 år. Ny Sverigechef blir Jakob Josefsson som idag är chef över kedjans verksamhet i Estland och Lettland. Lidl Sverige har de senaste åren vuxit snabbare än övriga branschen. Satsningen på fler svenska varor, upprustningen av butiksnätet och klimatomställningen har uppskattats och lett till en kraftigt ökad tillströmning av kunder till butikerna. Idag har livsmedelskedjan över 200 butiker från Boden i norr till Trelleborg i söder, 3 centrallager och ett nytt huvudkontor, och är därmed välrustade för fortsatt tillväxt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum