Från soffturism till behandling av Covid-19 med stamceller

Soffturism, en virtuell assistent för barn i behov av stöd och innovation inom hälsa och livsmedel. Nu får 18 projekt finansiering för att bidra till snabb och hållbar omställning i spåren av coronakrisen.

Nya lösningar behövs för att möta både de akuta och de mer långsiktiga behov som uppstår i spåren av krisen. Nu finansierar Vinnova 18 projekt som ska bidra till en snabb och hållbar omställning inom allt från diagnostik och behandling av Covid-19 till nya lösningar för samordnade hemleveranser och digital turism.

- Projekten tar alla avstamp i tydliga behov som uppstått i spåren av krisen och ska ta fram lösningar som kan användas inom ett år, men det är också viktigt att de är långsiktigt hållbara och bidrar till den omstart Sverige behöver, säger Erik Borälv, ansvarig för satsningen Innovationer i krisens spår.

De 18 projekten får dela på knappt 17 miljoner kronor. Nästa ansökningsomgång stänger den 10 juni.

Exempel på projekt:

Soffturism

Stadsmuseet i Stockholm och Fabel Kommunikation AB planerar att låta fler ta del av Stockholms kulturarv genom livesända stadsvandringar med aktivt deltagande på distans. Projektet utforskar tekniska möjligheter, användarvärde och betalningsvilja som sedan kan spridas till andra. Det avslutas med digital liveturism under 100-årsfirandet av Unesco-världsarvet Skogskyrkogården.
Koordinator: Fabel Kommunikation AB

Virtuell assistent för barn i behov av stöd

Tillsammans med ett mjukvaruföretag vill Bris utveckla en virtuell assistent som kan ge fler barn möjlighet till stöd redan i kön, samt förenklar för Bris kuratorer att snabbt sätta sig in i barnens situation.
Koordinator: Bris – Barnens rätt i samhället

Behandling av covid-19 med stamceller

Projektet ska snabba på en preklinisk studie av covid-19-behandling med stamceller, med målet att kunna utveckla en livräddande behandling för patienter med svåra och dödliga lungsymtom.
Koordinator: Xintela AB

Storskaliga samordnade hemleveranser

Projektet ska bygga en skalbar, automatiserad och rationell process från inköp i livsmedelsbutik till leverans hem till kund med till exempel taxi till personer i riskgrupp och med en obruten kylkedja.
Koordinator: Lindholmen Science Park AB, Closer

Innovativ logistiklösning för att restauranger ska nå personer i karantän

Projektet ska utveckla en lösning för att säkerställa att människor i karantän på ett säkert sätt får tillgång till näringsrik och hållbar mat samt restaurangers överlevnad. Det ska göras genom att utveckla och testa ett beställnings- och distributionssystem av matlådor och matkassar till människor i karantän med hjälp av restauranger, transportörer, hjälporganisationer och volontärer.
Koordinator: Stiftelsen Chalmers industriteknik

Snabb verksamhetsomställning för produktion av andningsskydd

Projektet ska snabbt modifiera en av Electrolux Filter AB:s produktionslinjer, som idag tillverkar dammsugarpåsar, till en högeffektiv produktion av andningsskydd för engångsbruk. Omställningen kräver flera innovativa lösningar. I början av juni ska cirka 250 000 andningsskydd per vecka kunna produceras. Karolinska Institutet är involverade i projektet.
Koordinator: RISE Research Institutes of Sweden AB, RISE Biologisk funktion, Borås

Se alla projekt som får finansiering

Erik Borälv, 08-473 32 22, erik.boralv@vinnova.se