Från upptäcktsresande till nobelpristagare – nu fyller Vetenskapsfestivalen Göteborg 25 år!

Från norske upptäcktsresanden Thor Heyerdahl, via Christer Fuglesang, Jane Goodall och Max Tegmark, till Jennifer Doudna. I 25 år har Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg varit en mötesplats för nyfikna och den 12–18 april är det dags för årets upplaga.

Allt började 1997 i Göteborg, sedan dess har Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg utvecklats till en av Europas främsta, och den enda i sitt slag i Sverige. Det livslånga lärandet och kreativiteten är alltid i fokus och samtidigt som formerna varierat, från vetenskapsroulett till teater. Varje år tar tusentals besökare del av festivalens olika program som vänder sig till skola, allmänhet och branschen. Många världsledande forskare har deltagit genom åren. I år invigningstalar nobelpristagaren Jennifer Doudna, som fick nobelpriset i kemi för gensaxen CRISPR/Cas9.

Nobelpristagaren Jennifer Doudna är ju lite av en drömbokning för oss och det känns fint att kunna ge besökarna möjlighet att ställa frågor direkt till Doudna. Vetenskapsfestivalen har alltid jobbat med kreativa former för att presentera forskning. Ett exempel är Vetenskapsrouletten som vi körde under flera år i Lisebergshjulet. I år när det är pandemi och vi kör digitalt är det ju inte möjligt, men vi har ett väldigt spännande program i år med flera kreativa inslag, säger Jennie Turner, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Som en av de ledande vetenskapsfestivalerna i Europa har Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg nu börjat röra sig ut i Sverige och världen, tack vare digitaliseringen av programmet. I år är exempelvis över 34 000 elever från hela landet anmälda till Skolprogrammet.

Vetenskapsfestivalen är en otroligt viktig demokratisk mötesplats, här får alla möjlighet att träffa forskare och få svar på sina frågor. I år när hela festivalen sker online ser vi en stor potential att kunna nå ut till ännu fler som kan ta del av alla våra program. I skolprogrammet hoppas vi kunna inspirera framtidens toppforskare så att de kan återvända till festivalen säger Jennie Turner, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Under sina 25 år har Vetenskapsfestivalen Göteborg engagerat många forskare, utställare, värdar och besökare. Många har också haft olika roller under åren, exempelvis haft sin första upplevelse genom skolprogrammet i grundskolan, kommit tillbaka under studietiden för att jobba som värd och sedan haft en programpunkt som forskare. Oavsett är det många som återvänder till festivalen år efter år.

Att vi har så många som återvänder till festivalen är verkligen något som vi är stolta över och visar att festivalen varit betydelsefull för många människor. Kunskap och förståelse för vetenskap är viktigare än någonsin i samhället och vi strävar ständigt framåt för att vara en så bra arena som möjligt för det. I år utökar vi tex programmet med ett forskningspolitiskt samtal bla med ministern för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans, om problematiken i att forskare utsätts för trakasserier och hot, och utsätts för desinformation. Något som tyvärr blivit allt vanligare och är ett hot mot samhället. säger Jennie Turner, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Om årets Vetenskapsfestival

Den 12–18 april hålls Internationella Vetenskapsfestivalen för 25:e gången och hela festivalen är digital. Årets tema Level up handlar om människans strävan att alltid ta sig framåt, utvecklas och ta sig till nästa nivå. Men vad är nästa nivå? Med nyfikenheten som drivkraft letar vi oss vidare och letar efter erfarenheter som vidgar våra vyer. Men hur påverkar vi framtiden? Lever morgondagens civilisation i harmoni med planeten och alla dess levande ting? Kan det traditionella biologiska medvetandet ersättas med ett artificiellt sådant? På Vetenskapsfestivalen belyser vi människans ständiga rörelse att ta sig vidare och jordens svar på vår nyfikenhet.

Skolprogrammet 12–16 april
Forskningspolitisk mötesplats 12 april
Lärarkonferensen 13 april
Forum för forskningskommunikation 14 april
Publika programmet 14–18 april

Några höjdpunkter ur årets publika program:

Programpunkterna i publika programmet sänds live och du tal del av festivalen via vårt programsök (länkat i den orange knappen). Allt material finns kvar april ut om du vill titta i efterhand.

Hela årets program!

Skolprogram

Skolprogram som hålls den 12–16 april med över 100 aktivitetstillfällen för förskola och grundskola. Över 34 000 elever och lärare från hela landet kommer att delta.

Om Vetenskapsfestivalen

Med omkring 60 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla. http://vetenskapsfestivalen.se/hem/

Vetenskapsfestivalen är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.