Francois Gomez: "Vi är redo"

Idag är det äntligen dags för Basket-EM 2019. Klockan 12.00 (svensk tid) är det uppkast i EuroBasket 2019:s premiärmatch, och det är Sverige mot Montenegro som gäller. Det svenska landslaget är redo för utmaningen.
Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån

Efter fem veckor med videogranskning, läger och träningslandskamper är vi alldeles strax framme vid det som verkligen betyder något: Premiärmatch i EuroBasket 2019.

– Fem veckor är lång tid att förbereda sig för en turnering. Vi är redo, säger Sveriges förbundskapten François Gomez.

I det här fallet innebär det ett möte med Montenegro på Riga Arena i Lettland, kl 12:00 svensk tid på torsdagen - Sveriges premiärmatch i Basket-EM. Förutsättningarna för fortsatt spel i fyrmannagruppen är tydliga: Att hamna bland de tre bästa. Vinnaren går direkt till en kvartsfinal i Belgrad medan tvåan och trean får spela en åttondelsinal för att avancera.

– Jag är jättetaggad. Det är äntligen EM! Att äntligen få spela mitt första EM ska bli jättekul, säger Amanda Zahui.

Sveriges uppvärmningsmatcher har gett blandat resultat, med jämna förluster mot Ryssland varvat med en storvinst mot Storbritannien. Men de matcherna hamnade om att testa spelare och uppställningar; Nu är det bara vinster och förluster som räknas. Amanda Zahui spelar sitt första EM medan Elin Eldebrink gör sitt tredje.

– Första matchen är väldigt mycket känslor, säger Elin Eldebrink. Man vill bara att matchen ska börja. Det är samma känsla nu som 2013.

Direkt får Sverige kanske sin viktigaste match. I ett spelformat där kravet är att lägga minst ett lag bakom sig i gruppen, ställs Sverige mot ett Montenegro där vi är favorittippade.

– Vi fokuserar på vår basket, men Montenegro är ett bra lag, säger coach Gomez.

Montenegro saknar dessutom sin bästa poänggare, Jelena Dubljević, som snittade 21,5 poäng i EM-kvalet. Utan henne kommer allt fokus läggas på den naturaliserade amerikanskan Glory Johnson.

– Hon är väldigt atletisk, säger Amanda Zahui. Vi ska försöka sätta så mycket press på henne så att hon inte har bollen i händerna. Det blir ett lagjobb. Hon ska inte spela en mot en utan en mot fem.

Uppkast är kl 12.00.

EuroBasket 2019