Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Francois Gomez: "Vi är redo"

Idag är det äntligen dags för Basket-EM 2019. Klockan 12.00 (svensk tid) är det uppkast i EuroBasket 2019:s premiärmatch, och det är Sverige mot Montenegro som gäller. Det svenska landslaget är redo för utmaningen.

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån

Efter fem veckor med videogranskning, läger och träningslandskamper är vi alldeles strax framme vid det som verkligen betyder något: Premiärmatch i EuroBasket 2019.

– Fem veckor är lång tid att förbereda sig för en turnering. Vi är redo, säger Sveriges förbundskapten François Gomez.

I det här fallet innebär det ett möte med Montenegro på Riga Arena i Lettland, kl 12:00 svensk tid på torsdagen - Sveriges premiärmatch i Basket-EM. Förutsättningarna för fortsatt spel i fyrmannagruppen är tydliga: Att hamna bland de tre bästa. Vinnaren går direkt till en kvartsfinal i Belgrad medan tvåan och trean får spela en åttondelsinal för att avancera.

– Jag är jättetaggad. Det är äntligen EM! Att äntligen få spela mitt första EM ska bli jättekul, säger Amanda Zahui.

Sveriges uppvärmningsmatcher har gett blandat resultat, med jämna förluster mot Ryssland varvat med en storvinst mot Storbritannien. Men de matcherna hamnade om att testa spelare och uppställningar; Nu är det bara vinster och förluster som räknas. Amanda Zahui spelar sitt första EM medan Elin Eldebrink gör sitt tredje.

– Första matchen är väldigt mycket känslor, säger Elin Eldebrink. Man vill bara att matchen ska börja. Det är samma känsla nu som 2013.

Direkt får Sverige kanske sin viktigaste match. I ett spelformat där kravet är att lägga minst ett lag bakom sig i gruppen, ställs Sverige mot ett Montenegro där vi är favorittippade.

– Vi fokuserar på vår basket, men Montenegro är ett bra lag, säger coach Gomez.

Montenegro saknar dessutom sin bästa poänggare, Jelena Dubljević, som snittade 21,5 poäng i EM-kvalet. Utan henne kommer allt fokus läggas på den naturaliserade amerikanskan Glory Johnson.

– Hon är väldigt atletisk, säger Amanda Zahui. Vi ska försöka sätta så mycket press på henne så att hon inte har bollen i händerna. Det blir ett lagjobb. Hon ska inte spela en mot en utan en mot fem.

Uppkast är kl 12.00.

EuroBasket 2019
Sverige-Montenegro
12.00 (svensk tid), Arena Riga
Matchen sänds på SVT och TV3
Statistik: http://bit.ly/StatsSVEMNT

Scoutingrapport: Montenegro >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.