Frankfurt - varför si och därför så

Tyska Lufthansa Group har sedan tidigare trafik till Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetter i Sverige. Sedan september 2021 trafikeras även Kalmar Öland Airport. Att en regional flygplats som Kalmar har direkttrafik till Tysklands största flygplats och hubb Frankfurt - och med ett Lufthansabolag - är inget annat än unikt! När vi nu efter lättade restriktioner kommunicerat återstart av linjen, så är ni flera som har ställt frågor eller uttryckt önskemål om tidtabeller och destinationer till oss. Vi vill därför ta tillfället i akt och berätta lite mer om bakgrunden till Frankfurt och hur flyglinjeutveckling generellt fungerar.

Regionen Kalmar och Tyskland

Kalmar har i ett regionalt perspektiv jobbat för en direktlinje till/från en internationell flyghubb i många år. Allt för att stärka tillgängligheten för vår region. Det finns flera undersökningar som ligger till grund för den linjeutveckling som sker från flygplatsen. Tyskland är länets största internationella marknad utanför Skandinavien, både för ut- och inresande. I första hand för affärsresenären, men landet är också en viktig marknad för vår besöksnäring. En stor del av den internationella turismen i länet utgörs av tyskar. Även för privatresenären är Tyskland -och de möjligheter till vidare resande inom Europa och övriga världen som Frankfurt ger - av intresse. För att en flyglinje ska fungera långsiktigt, behövs oftast alla resenärssegmenten.

Flygplatsen och hubben Frankfurt

Frankfurt am Main är Tysklands största och Europas fjärde största flygplats, en hubb som knyter ihop vår region med i princip hela världen. Alltså till nytta för både affärs- och privatresenären. Man kan av personliga skäl ha önskemål om alla möjliga destinationer från Kalmar, men det är viktigt att förstå att det är jättesvårt att få bärkraftighet i en flyglinje, inte minst utanför storstadsregionerna. Det är inte realistiskt att tro att Kalmar kan ha direkttrafik till tio olika städer i Europa. Däremot är det fantastiskt att ha trafik till två utmärkta hubbar, Stockholm Arlanda i norr och Frankfurt am Main i söder. Detta gör att vi kan ta oss, med bara ett byte, till i princip hela världen. Och omvänt, världen kan ta sig till oss. Kalmar Öland Airport är med nuvarande linjeutbud genom två hubbar den regionala flygplatsen i Sverige som kan erbjuda flest ut- och inresemöjligheter.

Flyglinjens bas

Flygplanet ”bor” på annan ort. I det här specifika fallet i Frankfurt. Här har det sin bas, här görs varje dygn teknisk kontroll, här finns de flesta medarbetarna stationerade och här påbörjar planet varje morgon sitt dagsschema. Från tidig morgon till sen kväll flyger det olika rutter i ett otroligt tajt tidsschema och mönster. För att få lönsamhet i all flygtrafik krävs att flygplanet är i luften så många timmar som det är tekniskt möjligt. Det går alltså inte att använda ett flygplan för att bara trafikera en destination eller vid en tidpunkt som vi själva kan bestämma. Kalmar är bara en ytterst liten prick på kartan i ett jättestort minutstyrt världsomspännande flygnätverk. Vid uppstart av en ny flyglinje börjar flygbolaget alltså inte med att placera en flygmaskin på plats ute på en destination. Det kan man göra först då man har byggt ett tillräckligt passagerarunderlag och det är bl. a. därför som det är så centralt att tänka långsiktigt vid flyglinjeutveckling.

Tidtabellen

Med nuvarande sommartidtabell mellan Kalmar och Frankfurt, med avresa sen e m, så når vi hela Tyskland, i princip alla huvudstäder och större destinationer i Västeuropa samt anknytande kvällsflyg till många resmål i Sydamerika, Asien och Afrika. Och detta bara i Lufthansas nätverk. Om man sedan adderar alla övriga flygbolag som flyger ut från Frankfurt på kvällen, så är möjligheterna ännu fler. Med innevarande tidtabell ankommer man sitt resmål i Europa runt kl. 22-23 på kvällen. Man flyger direkt hemifrån, det går att jobba hela dagen före avresan och gå igenom incheckning och säkerhetskontroll i Kalmar på en halvtimme. Man behöver inte stiga upp i ottan för att ha flera timmars marginal med bil eller tåg, för att vara på plats på en storflygplats någonstans flera timmar före avgång. Man startar ankomsten till sitt resmål med en övernattning och sedan kan man börja dagen utvilad och på plats morgonen därpå.

Hållbarhet

Ett hållbart flyg är en av Kalmar Öland Airports tre ledstjärnor i vår Vision 2030 och vi jobbar dagligen med omställningen till  fossilfrihet, även utanför vår egen direkta verksamhet. Lufthansagruppens flygbolag är tillsammans med SAS och BRA en av de branschaktörer som kommit längst i omställningsarbetet. Du kan som privatperson eller affärsresenär välja att reducera koldioxidavtrycket för din flygresa hos samtliga de reguljära flygbolag som trafikerar Kalmar Öland Airport.

Framtiden

Det tar runt tre år att etablera en ny reguljär flyglinje. När flygbolaget ser att det finns ett passagerarunderlag som verkligen nyttjar linjen, så kan de också börja utveckla produkten och tidtabellen ytterligare. När planet fylls på, inte en gång då och då, utan vid varje avgång, då kan man börja titta på om det går att placera en maskin på plats i Kalmar, för att flyga ut på morgonen och hem på kvällen. Då kan man optimera tidtabellen. Det är det som är det långsiktiga målet.

Det är också viktigt att förstå att det är flygbolaget, inte flygplatsen, som äger flygprodukten och alltså tar beslut om att sätta upp en flyglinje. Det gör de förstås bara om de tror på en långsiktigt lönsam utveckling. Men, det är också viktigt att inse att det är marknaden, dvs du som resenär, som bestämmer om en linje blir långsiktig, eller inte. Används inte linjen, så kommer den inte vara kvar. Utbud och efterfrågan styr, som i vilken fungerande marknadsekonomi som helst.