Frankfurtmässan: ŠKODA presenterar vägen mot framtidens elektrifiering

ŠKODA visar vägen mot framtiden på bilsalongen i Frankfurt. Med fullt fokus på VISION E – företagets första helt eldrivna konceptbil – som firar europeisk premiär i Frankfurt presenteras vägen mot framtidens elektrifiering enligt ŠKODA. Dessutom har företagets nya SUV i kompaktklassen, ŠKODA KAROQ, publik premiär samtidigt som KODIAQ-familjen växer med nya ŠKODA KODIAQ SPORTLINE och nya ŠKODA KODIAQ SCOUT.

Frankfurt/Södertälje, 2017-09-12 – Aldrig förr har ŠKODA varit så framgångsrikt som just nu under  företagets 122-åriga historia. Dessutom var det förra året 25 år sedan det tjeckiska företaget blev en del av Volkswagen Group och nu har man som koncernmedlem tillverkat 15 miljoner bilar.
Med fullt fokus på elektrifiering av modellprogrammet inom bara några år och en just nu pågående SUV-offensiv är ŠKODA mitt inne i sin största omställning och expandering i företagets 122-åriga historia.

ŠKODA VISION E är företagets första helt eldrivna konceptbil och när produktionsmodellen lanseras 2020 kommer den inte bara vara ŠKODAs första elbil – den kommer ha en avgörande plats i skapandet av framtidens mobilitet. Med självkara ŠKODA-egenskaper som rymlig kupé, hög användarvänlighet och framför allt högt prisvärde är VISION E elbilen för den breda massan.
År 2025 ska företaget ha fem elektrifierade modeller i sitt utbud och var fjärde såld bil globalt ska vara elektrifierad.
Första elektrifierade ŠKODA-modellen blir SUPERB plug in-hybrid redan 2019.

- ŠKODA gör den elektrifierade mobiliteten ’Simply Clever’ och tillgänglig för alla
- VISION E har uppdaterats närmare produktionsmodellen efter världspremiären i Shanghai
- Självkörande teknik för ”nivå 3”
- Baseras på Volkswagen-gruppens unika elbilsplattform MEB
- Två elmotorer med 225 kW (306 hk), fyrhjulsdrift och upp till 500 km räckvidd
- Produktionsfärdig och lanseras år 2020

ŠKODA KAROQ är företagets andra SUV efter den succéartade introduktionen av den större och sjusitsiga modellen ŠKODA KODIAQ. I nya KAROQ har alla de prisvinnande egenskaperna från sitt större syskon placerats i en mer kompakt kaross – och som en äkta ŠKODA har KAROQ självklart klassens bästa utrymmen, hög användbarhet och klassledande säkerhet och uppkopplingsmöjligheter.

- Nya ŠKODA KAROQ har svensk försäljningspremiär fredag vecka 37
- Erbjuds med bensin- och dieselmotorer med 115 och 150 hästkrafter från start
- Åtta drivlinealternativ tillgängliga från försäljningspremiären
- Upp till 588 liter lastutrymme med flexibelt baksäte VarioFlex

ŠKODA KODIAQ har haft en succéartad introduktion över hela världen och nu växer KODIAQ-familjen ytterligare. Med nya ŠKODA KODIAQ SCOUT och nya ŠKODA KODIAQ SPORTLINE breddas utbudet och KODIAQ blir både tuffare och sportigare. Med KODIAQ SCOUT befäster modellen sina offroad-egenskaper och blir både tuffare och mer stryktålig för utmanande terräng.
Nya ŠKODA KODIAQ SPORTLINE ger ännu mer karaktär till den sjusitsiga suven. Ny front och bakdel förstärker sportigheten hos den praktiska, användarvänliga och redan brett hyllade suven.
Nya KODIAQ SCOUT och SPORTLINE finns tillgänglig med motorer med effekt från 150 till 190 hästkrafter.

Läs mer om ŠKODA på bilsalongen i Frankfurt och satsningen för en elektrifierad framtid på https://skoda-iaa2017.presskitservice.com/

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.