Frankfurtsalongen: Audi visar tre nivåer av autonom körning

Nya Audi A8 – först med självkörande nivå 3 Två konceptbilar med intelligent Audi AI-teknik nivå 4 och 5 Två nya R och RS modeller Audi visar upp sin strategi för självkörande bilar på Frankfurtsalongen IAA 2017. Nya Audi A8 är först i världen med villkorad automatiserad körning på nivå 3. Två konceptbilar kommer dessutom att ge en fingervisning om Audis vision för nivå 4 och 5 och samtidigt en inblick i märkets kommande Audi AI teknik. I Audi-montern visas ännu flera nyheter – från sportiga RS till ultraeffektiva A4 Avant g-tron. Nya Audi A8 först med villkorad automatiserad körning på nivå 3.

Designskiss koncept IAA

Nya Audi A8 är den första serietillverkade bilen i världen med att kunna köra själv enligt den internationella standarden nivå 3, som förutsätter att vissa villkor är uppfyllda. På motorvägar kan Audi AI traffic jam pilot ta över körningen i trögflytande trafik i upp till 60 km/h. Systemet hanterar både start, acceleration, styrning och inbromsning i sin egen fil. Om traffic jam pilot är aktiverad via AI-knappen på mittkonsolen kan föraren ta foten från gaspedalen och ta händerna från ratten under en längre period. Till skillnad från i nivå 2, behöver man inte längre övervaka bilen hela tiden och kan, avhängigt nationella lagar, ägna sig åt andra aktiviteter som stöds av bilens infotainmentsystem. Föraren måste fortfarande vara alert och kunna ta över ratten om systemet uppmanar till det.

Audi AI traffic jam pilot är baserad på två innovationer som Audi är första tillverkare i världen att lansera i serieproduktion. Systemets hjärna, den centrala förarassistansstyrenheten (zFAS), skapar en bild av omgivningen genom att sammanföra all sensordata och tolka den. Den andra nyheten, laserskannern, ger systemet en ännu mer detaljerad information om andra fordon och omgivningen.

Lanseringen av Audi AI traffic jam pilot kräver både juridiska förutsättningar i varje land och därutöver speciell anpassning och testning av systemet. Dessutom måste hänsyn tas till olika homologeringsprocesser. Audi kommer därför att introducera traffic jam pilot i nya Audi A8 stegvis, avhängigt den juridiska situationen i respektive land.

Ny konceptbil självkörande på nivå 4 - högautomatiserad körning.

Den ena konceptbilen mäter 4,90 meter och baseras på SUV-coupen Audi e-tron Sportback concept, med samma attraktiva linjer, avancerade ljusteknik, eleganta interiör och eldrivet quattrosystem med tre elmotor och en kombinerad toppeffekt på 370 kW.

Nytt är all intelligent teknik som avlastar föraren och gör att tiden som spenderas i bilen kan göras mer meningsfull och trivsam. Systemen samlas under begreppet Audi AI och använder sig i många fall av strategi som hämtats från artificiell intelligens och maskininlärning. Bilen är uppkopplad mot molnet och andra bilar (car-to-X) – vilket ger den möjligheten att lära och tänka proaktivt och empatiskt. Föraren vinner mer tid, åker säkrare, mer effektiv t och dessutom mer anpassat efter egna behov. I konceptbilen används dessutom nästa generation zFAZ för högautomatiserad körning på nivå 4. Systemet styr autopiloten som kan ta över körningen i hastigheter upp till 130 km/h och byta fil.

Autonom framtid i konceptbil på nivå 5.

Den andra konceptbilen från Audi kör autonomt mot framtiden och ger alla passagerare en helt ny frihet genom att de inte längre behöver koncentrera sig på trafiken. Tiden kan användas till någonting annat än att köra. Till det bidrar många nya intelligenta funktioner inom uppkoppling, kommunikation och handhavande som gör resandet ännu mer komfortabelt.

Den nya konceptbilen från Ingolstadt är framförallt byggd för längre resor. Fyra elmotorer sköter framdrivningen och räckvidden beräknas till mellan 70 och 80 mil. Den eldrivna och självkörande bilen är både spektakulär och banbrytande då konceptet skapat helt nya möjligheter för Audis designers.

Två nyheter från Audi Sport

Audi Sport GmbH bjuder på två världspremiärer under IAA 2017. Dels den fjärde generationen av prestandamodellen som härstammar från den första RS-modellen, Audi RS2 Avant. Audis dotterbolag kommer även att för första gången visa en limiterad specialmodell med bakhjulsdrift.

Nyheter HERE

Audi och HERE Technologies samarbetar allt närmare. I nya Audi A8 använder biltillverkaren redan flera nya tjänster och teknik från HERE, som är ett av de ledande mjukvaruföretagen för digitala navigationskartor och platsbaserade tjänster. Audi är delägare i HERE och under New Mobility World, som är en del av IAA, kommer de båda företagen att gemensamt presentera flera nyheter.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Designskiss koncept IAA

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.