Fredrik Bergström tar över som ny vd på Euro Accident Livförsäkring AB

Fredrik Bergström, tidigare vd för Länsförsäkringar AB, tillträder till våren posten som vd för Euro Accident. Han efterträder Thomas Petersson som har varit vd för bolaget i snart 20 år. Thomas har beslutat att lämna sin roll under andra kvartalet 2023 och istället bidra till bolagets fortsatta framgångar som ledamot av styrelsen.
Fredrik Bergström, ny vd på Euro Accident Livförsäkring AB. Foto: Privat

Styrelsen för Euro Accident har rekryterat Fredrik Bergström till ny vd på bolaget, med tillträde under andra kvartalet 2023. Med erfarenhet från ledande befattningar på If, SBAB samt som vd på LF Stockholm och senast som vd på Länsförsäkringar AB får Euro Accident en erfaren vd med kunskap från branschen och vana att leda arbetet i stora organisationer.

– Jag vill välkomna Fredrik Bergström som ny vd för Euro Accident. Med hans kunskap och gedigna bakgrund inom försäkring är jag trygg med valet av Fredrik som ny vd. Jag är övertygad om att han är rätt person att ta vid där Thomas lämnar och leda bolaget till nästa nivå, säger Johan Sidenmark, styrelseordförande i bolaget.

Fredrik Bergström kommenterar själv:

– Jag har följt Euro Accidents framgångar och det ska bli en inspirerande utmaning att bygga vidare på det Thomas och hans medarbetare har skapat. Jag ser verkligen fram emot att bekanta mig med det här fina bolaget och ser en stor framtidspotential för Euro Accident att ytterligare stärka sin position som försäkringsbolaget med kundföretagens Hållbara medarbetare i fokus.

Från 2003 har Thomas Petersson varit vd i Euro Accident. Sedan 2019 ägs bolaget av en investeringsgrupp ledd av det nordiska investeringsbolaget Impilo. Under Thomas tid som vd har bolaget vuxit från 13 till mer än 350 medarbetare och har idag en bruttopremieinkomst över 2,1 miljarder svenska kronor. Idag är bolaget etablerat som ledande leverantör av försäkringar inom området hälsa till företag och deras medarbetare i Sverige, Danmark och Norge.

– Thomas har tagit bolaget på en imponerande resa och står idag starkt finansiellt med ett heltäckande erbjudande inom försäkring och hälsa som bidrar till att företag kan ha Hållbara medarbetare som kan arbeta och må bra. Thomas insats för att bygga Euro Accident och positionera bolaget där det befinner sig idag är beundransvärd. Han lämnar över ett välskött bolag med starka utsikter för ytterligare tillväxt till sin ersättare. Det här är Thomas egna val som vi respekterar men gläds åt att fortsätta arbeta med honom som ledamot av styrelsen för Euro Accident, säger Johan Sidenmark.

– Det är med stolthet, glädje och många härliga minnen jag väljer att lämna som vd för Euro Accident. Under åren som varit har vi ställts inför många vägval och med både tur och skicklighet har vi lyckats navigera bolaget i rätt riktning. Det har handlat mycket om rätt inställning och mod hos våra medarbetare som har haft kraft att ställa om när det har behövts. Jag lämnar bolaget med ro i sinnet och med full tilltro till alla medarbetare som kommer ta bolaget till ytterligare framgångar under Fredriks ledning, säger Thomas Petersson.

Fredrik Bergström, ny vd på Euro Accident Livförsäkring AB. Foto: Privat
Thomas Petersson, nuvarande vd för Euro Accident Livförsäkring AB. Foto: Euro Accident
Johan Sidenmark, styrelseordförande för Euro Accident Livförsäkring AB. Foto: Euro Accident

077-440 00 10https://euroaccident.com/se/

Tillsammans skapar vi Hållbara medarbetare ®

Euro Accident är ett svenskt livförsäkringsbolag med över 2,1 miljard kronor i årlig bruttopremieinkomst och över 350 medarbetare på kontor i Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik.

Med visionen om en trygg och frisk värld bidrar Euro Accidents försäkringar till att företag har hållbara medarbetare som kan arbeta och mår bra. Euro Accidents försäkringar distribueras av försäkringsförmedlare och partners till företag och deras medarbetare.