Fredrik Joulamo blir ny generalsekreterare för Svenska Basketbollförbundet

Den 46-årige Fredrik Joulamo går från sin tjänst som landslagsansvarig till generalsekreterare. – Jag är både glad och stolt då jag vigt mitt liv åt vår idrott. Jag ser fram emot detta uppdrag med både glädje och en stor portion ödmjukhet, säger Joulamo.

Det är en eldsjäl som kliver upp på posten som högste tjänsteman i det Svenska Basketbollförbundet. Fredrik Joulamo har en lång karriär inom basketen med coachuppdrag på nästan alla nivåer bakom sig, såväl i förening som i skolverksamhet. Med ett förflutet i FN:s fredsbevarande styrkor, utbildad jurist och som butiksägare i sportdetaljhandeln har Joulamo även utövat ledarskap utanför basketen.

Till Svenska Basketbollförbundet kom han i slutet av 2017 som landslagsansvarig och han har där genomdrivit flera förändringar. Han agerar tillförordnad generalsekreterare för tillfället, en titel som nu alltså permanentas. Parallellt inleds nu en process för att se över hur landslagsverksamheten ska organiseras framöver.

Processen startade i augusti och bedrevs tillsammans med ett rekryteringsföretag. Från styrelsen ledde en arbetsgrupp bestående av ordförande Susanne Jidesten, Tobias Frohm och Azuka Nnamaka processen.

–  En lång och gedigen process är till ända. Det är glädjande att så många kompetenta personer visade stort engagemang och nyfikenhet för Svensk Basket.  Nu är jag är otroligt glad för att Fredrik tar sig an uppdraget. Fredrik har en gedigen erfarenhet, en vilja till utveckling och den drivkraft som kommer att krävas de närmaste åren, säger Susanne Jidesten.

Svensk Basket står inför en utmanande framtid där en strategi lagts fram med tydliga mål.

– Vi har mycket kul framför oss där vi måste utmana befintliga strukturer tillsammans i Svensk Basket för att nå förändring på riktigt. Vi behöver arbeta målinriktat och med stort engagemang framåt för att organisera oss och hitta det arbetssätt som ger oss förändringen, fortsätter Jidesten.

Fredrik Joulamo ser både möjligheter och utmaningar i sin nya tjänst.

– GS-rollen är speciell eftersom det är krävande både internt och externt. Internt har vi genomgått en generationsväxling på många sätt och det betyder att vi måste organisera oss annorlunda. Externt vill jag verka för ett klimat där alla delar av svensk basket drar åt samma håll på ett tydligare sätt. Vi som förbund har det största ansvaret i det, att öppna upp för dialog och se till att våra BDF och föreningar känner sig sedda och hörda. Vi har också en fortsatt utmaning i att bli fler som spelar basket längre i livet. Till sist vill jag lyfta vikten av att vi kommersiellt blir en attraktiv partner så att våra marknadsintäkter ökar, det är viktigt för sporten att kunna professionalisera mer, fortsätter Joulamo som skulle kunna tala mycket längre. Engagemanget är påtagligt.

BAKGRUND FREDRIK JOULAMO

Efter miltärutbildning som jägare i Arvidsjaur och FN-tjänstgöring i Bosnien läste Fredrik Joulamo till jurist i Lund där han även arbetade för IK Eos. Därefter butiksägare för Team Sportia samtidigt som han hade coachuppdrag bl a för Eos i SBL dam. Blev instruktör för RIG Luleå och sedermera head coach för LF Luleå i SBL herr. Varit head coach för DU18 och DU20-landslagen samt assisterande coach för herrlandslaget. Kommer från en tjänst som landslagsansvarig för Svenska Basketbollförbundet. Boendes i Habo med sambo och två barn.