Fredrik Kessiakoff är tillbaka hos Svenska Cykelförbundet – i ny roll

Fredrik Kessiakoff har en BRED cykelbakgrund. Han har varit toppcyklist, med allt från VM-medaljer i MTB till sju dagar med den rödprickiga bergatröjan i Tour de France, och haft flera bärande uppdrag hos Svenska Cykelförbundet. Nu är Kessiakoff tillbaka hos SCF, i en ny viktig roll – som Key account manager.

Fredrik Kessiakoff är tillbaka hos Svenska Cykelförbundet..

Det var 24 år sedan Fredrik för första gången i kontakt med SCF. Sedan dess har det där förhållandet hållit. Senast var Kessiakoff förbundskapten och grenansvarig för mountainbike där han valde att kliva åt sidan vid årsskiftet. Innan dess satt han i styrelsen.

"Jag känner att jag har förutsättningar att komma in i mitt nya jobb ganska snabbt då jag har god förståelse för förbundets uppbyggnad; just att jag både har suttit i styrelsen i fem och ett halvt år och jobbat operativt i två år. Jag hoppas att det som är nytt och jag har att lära vägs upp av de här förkunskaperna. Det känns riktigt kul att vara tillbaka, med nya arbetsuppgifter”, säger Fredrik Kessiakoff entusiastiskt.

Vilken nytta i jobbet med gamla och nya sponsorer har du av att själv ha tillhört den yppersta världseliten i både mountainbike och landsväg?

”Jag har stor förståelse hur professionella cykelteam jobbar för att skapa värden för sponsorer, att man måste ta hand om sponsorer genom att ge dem vad de vill ha.”

Text och foto: SCF (fritt för publicering)

Fredrik Kessiakoff är tillbaka hos Svenska Cykelförbundet..