Fredrik Olausson är invald i svensk ishockeys Hockey Hall of Fame

Det är med stor glädje som Svenska Ishockeyförbundet väljer in legendaren Fredrik Olausson i svensk ishockeys Hockey Hall of Fame.

Han blev invald av invalskommittén.
Han kommer att uppvaktas av Svenska Ishockeyförbundet.
Fredrik Olausson hyllas i samband med Beijer Hockey Games och landskampen Tre Kronor-Finland i Hovet, Stockholm, klockan 15.45 söndagen den 9 februari 2020.
Biljettinformation via denna länk: https://swehockey.propublik.se/beijerhockeygames2020

Fredrik Olausson, spelare, invald som nummer 122 i Hockey Hall of Fame
Motivering:
"Har erhållit utmärkelsen Årets Junior, vunnit SM-guld med HV 71 och Färjestads BK samt Stanley Cup med Detroit Red Wings. Spelade över 1 000 matcher i NHL. 16 säsonger i NHL imponerar. Han var en oerhört spelskicklig back, som också kunde prickskjuta från blå. Fem internationella turneringar med Tre Kronor, som bäst VM-silver 1986. Assisterande coach i HV 71 när laget tog hem grundserien två gånger och SM-guldet en gång. Assisterande coach i Modo två säsonger också. Tredje bäste svenske backen i NHL då det gäller mål-, assist- och poängligan efter Börje Salming och Nicklas Lidström."

LÄS MER PÅ HOCKEY HALL OF FAME

Titta gärna in på svensk ishockeys officiella Hockey Hall of Fame.

OM HOCKEY HALL OF FAME
Hockey Hall of Fame startades den 13 december 2011. Då presenterades också den förste som valdes in i Hockey Hall of Fame, Sven Tumba.

HOCKEY HALL OF FAMES INVALSKOMMITTÉ
Peter Forsberg, ordförande
Hasse Andersson
Leif Boork, ledamot
Malin Fransson, ledamot
Lars Granqvist, ledamot
Anders Feltenmark, adjungerad ledamot

Svenska Ishockeyförbundets styrelse har enhälligt beslutat att avsluta säsongen 2019/202015.3.2020 13:20:07 CETPressmeddelande

Allt spel i SHL, SDHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan ställs in Med anledning av den fortsatta risken för Coronavirusets spridning har myndigheter och regering kontinuerligt skärpt och uppdaterat rekommendationer och beslut. Med anledning av detta finns inte förutsättningarna att spela färdigt ishockeysäsongen 2019/2020. Därför har Svenska Ishockeyförbundets styrelse enhälligt beslutat att avsluta säsongen 2019/2020, vilket innebär att allt spel i SHL, SDHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan, inklusive SM-slutspel och samtliga kvalspel ställs in.