Freja Werth - Årets Stjärnskott i SBL Dam

Under slutspelet i Svenska Basketligan Dam delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2020-2021. Idag delar vi ut priset Årets Stjärnskott - som går till Freja Werth, Luleå Basket!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2021), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Stjärnskott: Freja Werth

Inför säsongen fick Freja, som går sista året på Luleå Riksbasketgymnasium, en utbildningsplats i Luleå Basket och hon tog tillvara på chansen direkt. I premiären mot A3 Basket 1 oktober fick Freja starta matchen, spelade 31 minuter och stod för 14 poäng, 6 returer, 4 steals och 2 blockar.

Under grundserien spelade hon 21 matcher (startade i 12) och snittade 8.1 poäng, 3.8 returer, 1.7 assists och 1.2 steals per match. Högsta poängnoteringen kom mot Visby 12 december 2020, när Freja gjorde 18 poäng.

Hennes framfart i SBL Dam gjorde också att hon blev kallad till damlandslaget, och fick göra sin seniorlandslagsdebut i EM-kvalet mot Israel 14 november 2020.

Det är andra säsongen i rad som Årets Stjärnskott i SBL Dam tilldelas en spelare i Luleå. Förra året var det Matilda Ekh som prisades för sin debutsäsong.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Hon kom som en virvelvind med en Höganäsboll under armen och tog SBL Dam med storm."

Röstresultat Topp 5 - Årets Stjärnskott (procent av rösterna)
:
45,8% - Freja Werth, Luleå Basket
27,3% - Stina Almqvist, Mark Basket
7,0% - Julia Nyström, EOS Lund
6,1% - Matilda Åhlberg, Luleå Basket
4,5% - Patricia Elias, Helsingborg BBK

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 11 eller fler matcher (50%) under grundserien kan vinna ett pris.