Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Fria bilder att använda från EM-kvalbubblan i Istanbul

Herrlandslaget förbereder sig i Istanbul för de avslutande och avgörande EM-kvalmatcherna mot Turkiet och Nederländerna. Följ laget på träningarna och få en uppdatering om vad som gäller inför lördagens match.

Bilder från träningarna

Svenska Basketbollförbundet tar bilder under förberedelserna i Istanbul och publicerar i Svensk Baskets bildarkiv.

Alla bilder är fria att användas redaktionellt för alla som rapporterar om herrlandslaget. Ange fotograf Isac Solinaw, Sweden Basketball.

Bilder från de första träningsdagarna:

Svenska Baskets bildarkiv (där fler bilder publiceras under veckan):

Truppuppdatering

Inför EM-kvalfönstret kallades 15 spelare  till samlingen i bubblan. Kallade Nathan Dawit (Umeå Basket) och Erik Rush (Forli, Italien) är dock ej på plats med herrlandslaget. Dawit är skadad, och Rush hade en lagkamrat som testats positivt för Covid-19, vilket gjorde att han inte fick lämna Italien.

De övriga 13 spelarna på plats i Istanbul är de som kommer att vara aktuella för spel mot Turkiet och Nederländerna.

Du hittar hela truppen här >>>

Vad gäller inför lördagens match?

I Grupp D (Sveriges grupp) är Kroatien redan klara för Basket-EM 2022. För Sveriges del är läget inför lördagens match klart - vinst mot Turkiet, och vi är kvalificerade till Basket-EM.

Men det finns fler saker att ta hänsyn till, då även Turkiet och Nederländerna kommer att göra allt för de åtråvärda EM-platserna. Vid förlust med mer än 8 poäng samtidigt som Nederländerna slår Kroatien kan Sverige inte gå vidare. Om Nederländerna förlorar mot Kroatien lever fortfarande Sveriges möjligheter till avancemang även vid förlust.

Läs FIBA:s genomgång av grupperna här >>>

EM-kval: Sverige-Turkiet
Dag: Lördag 20 februari
Tid: 15.00 (svensk tid)
Kanal: TV10 / Viaplay
Statistik: https://bit.ly/Stats-SWETUR

Presskonferens efter matchen

Efter matchen sänder FIBA en presskonferens live på Youtube, med coach och spelare från båda lagen.

Presskonferens Turkiet-Sverige >>>

Följ herrlandslaget bakom kulisserna!
Fler videor

Sverige vill avsluta EM-kvalet obesegrade3.2.2021 11:11:26 CETPressmeddelande

På torsdag kväll spelar Sverige den avslutande EM-kvalmatchen mot ett Montenegro som har kniven mot strupen. För motståndarna står en plats i EM på spel, för Sverige handlar det om att gå obesegrat och försöka knipa en toppseed i sommarens EM. - Jag får känslan av att folk tror att vi kan springa hem denna match enbart på talang och klass. Inget kunde vara mer fel, det vore att gravt underskatta konkurrensen på europeisk toppnivå, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Södertäljes Nina Baresso utses till Loka Hero28.1.2021 10:46:18 CETPressmeddelande

Stadsdelen Geneta är ett särskilt idrottssvagt område i Södertälje och det har varit särskilt svårt att engagera tjejer. Det ville Nina Baresso och Södertälje Basketbollklubb ändra på och startade därför basketträningar för tjejer. Satsningen kommer framöver att stöttas av Loka Heroes, och blir en del av Basket Gäris som startades av svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern Amanda Zahui i Vårby.

Amanda Zahui söker baskethjältar i pandemin!20.1.2021 17:06:04 CETPressmeddelande

Initiativet Loka Heroes har alltid stöttat människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Just nu står sporten inför stora utmaningar. Därför söker nu Amanda Zahui tillsammans med Loka Heroes och Svensk Basket personer som gjort något extra inom basketen trots det svåra läget. Med initiativet LOKA Lockdown Heroes vill man sätta ljuset på dessa hjältar och lyfta deras engagemang för barn och ungdomar.