Fria bilder från damlandslagets bubbla samt intervju med förbundskapten Crespi

Svenska Basketbollförbundet tar bilder under förberedelserna på Kreta och lägger upp dem på Flickr - fria att använda för media som rapporterar om damlandslaget. Här finns även en intervju med Marco Crespi om läget i laget och fokus inför EM-kvalmatchen på lördag mot Israel.

Matchtid:

Lördag 14 november kl 13:00 på SVT1

EM-kval, damer Sverige-Israel

Gratis bildbank för damlandslaget:

Alla bilder kan användas. Bilder från FIBA-bubblan på Kreta. Ange fotograf Isac Solinaw, Sweden Basketball.

Länkar:

Basketlandslagens hemsida

FIBA Women EuroBasket Qualifiers (officiell sajt)

Sveriges trupp:

"Jag bryr mig inte om vad som hände för ett år sedan"

Samlingar inför landskamper är notoriskt korta, men uppladdningen inför lördagens EM-kvalmatch mot Israel är något utöver det vanliga. Sveriges förbundskapten Marco Crespi berättar om livet i kvalbubblan och om att förbereda ett lag när han inte vet vem som ska spela.

– Vädret är riktigt dåligt. Det regnar, säger svenske förbundskaptenen Marco Crespi.

De befinner sig i EM-kvalbubblan på Kreta. Stranden och havet ligger inom synhåll men det finns ingen anledning att gå dit. Ibland är det skönt att basket kan spelas inomhus.

– Det här är en väldigt speciell situation och det enda vi kan fokusera på är det som händer på planen, vår bubbla är basketplanen, säger Crespi.

Det är en match mellan två nya lag

Hans svenska landslag ligger på en stabil förstaplats i Grupp B i kvalet till EuroBasket 2021. Två vinster på två matcher. En av vinsterna kom mot Israel den 14 november 2019 — på dagen ett år innan returmötet som sker nu på lördag.

Sverige vann den första drabbningen, 77-40, i en match som aldrig hade någon nerv. Lördagens möte skulle ha skett på svensk mark, men en pandemi kom i vägen och istället har de tre lagen mötts upp i Grekland där de isolerar sig mot omvärlden så gott det går.

Precis som för ett år sedan är Sverige favoriter och även om blågult levererade med råge på bortaplan i Tel Aviv vill coach Crespi inte höra något om forntidens bravader:

– Varje match är en ny match. Vi bryr oss inte om vad som hände för ett år sedan. Det är inte en match mellan Israel och Sverige; Det är en match mellan dagens uppställning av Israel och dagens uppställning av Sverige.

För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Freja Werth, 18 och Sofia Hägg, 23, gör debut i seniorlandslaget.

Dagens uppställning av Sverige ser också en smula annorlunda ut, vilket också är ett resultat av Covid-19:s framfart. Coach Crespi kommer med säkerhet att stå utan stöttepelarna Regan Magarity och Kalis Loyd, och det är fortfarande ovisst ifall Amanda Zahui eller Louice Halvarsson kan bli friska fort nog för att få spela på lördag. Skulle dessa saknas tappar Sverige 41 av de 77 poäng som gjordes mot Israel för ett år sedan, poäng som andra nu ska ta ansvar för.

Evenutellt flera spelare borta men det svenska laget är djupt. På plats är Elin Eldebrink, Frida Eldebrink, Binta Drammeh, Nathalie Fontaine och Paulina Hersler.

Försvaret blir avgörande

Det är potentiellt en väldans massa pålitlig längd och returtagning, som kanske inte finns i tillgängligt i kvalmatchen. Coach Crespi tänker göra det bästa av det som ges men filosofin och spelidén kommer inte att ändras något:

– Vi måste spela den bästa matchen vi kan med de tolv spelare vi har. Men det börjar med försvaret. Alla vill spela med högt tempo men om du inte spelar försvar kommer det inte finnas några chanser att springa.

Försvaret har varit det svenska adelsmärket och det ska förbli det om Marco Crespi får sin vilja igenom. Räkna med en engagerad förbundskapten på sidlinjen på lördag.

Uppkast i EM-kvalet är kl 13:00 på lördag den 14 november. Matchen ser du på SVT1 och SVT Play.

Isac EricssonDigital Content Manager

Pressansvarig dam- och herrlandslagen EM-kval

Frågor kring innehåll på basket.se, våra sociala media samt bildrättigheter.

Tel:+46 (0)8-699 60 09isac.ericsson@basket.se