Fria Bröd blir fria från burägg

Fria Bröd är numera inte bara fria från gluten utan även från burägg. Sedan juli 2018 använder sig företaget endast av ägg från frigående hönor. Beslutet är ett resultat av en dialog med Djurens Rätt, som har arbetat med buräggsfrågan sedan 2008. På 10 år har andelen av hönorna som sitter i burar i Sverige minskat från 40 % till 12 %.

- Vi har haft en väldigt positiv dialog med Djurens Rätt, som har agerat samarbetspartner i denna process. När vi väl hade alla förutsättningar för att ta detta steg blev beslutet väldigt enkelt, säger Kristian Medailleu, marknadschef på Fria.

Fria Bröd AB är ett av de ledande glutenfria bagerierna i Norden och deras produkter säljs i ett flertal länder runt om i Europa. Företaget berättar att de under hösten planerar att starta ett projekt för att se hur de kan minska sin miljöpåverkan och samtidigt främja djurens bästa.

- Att fler och fler företag tar sådana här beslut visar verkligen vart utvecklingen är på väg, djur i bur tillhör det förgångna, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Tidigare i år har även Scandic Hotels, Orkla Foods Sverige och Sibylla antagit heltäckande buräggsfria polices. Djurens Rätt började arbeta med buräggsfrågan för tio år sedan, när 40 % av hönorna i Sverige satt i burar. Idag är siffran nere på 12 %, vilket i faktiska siffror betyder att strax över 1 miljon hönor spenderar sitt liv på en yta mindre än ett A4-ark. Djurens Rätt fortsätter att arbeta för att siffran ska sjunka ytterligare.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.