Frida Boisen aktuell med gripande roman om familjehemligheter

Medieprofilen Frida Boisen har aldrig sagt ett ord om den tragiska familjehemlighet som genomsyrat så många år av hennes liv med skuldkänslor. I dag släpps hennes debutroman Berätta aldrig det här, i vilken hon för första gången träder fram och berättar sin historia.

Det är mors dag och Frida glömmer att ringa och att skicka blommor till sin mamma Rosita. När hon även missar moderns telefonsamtal har hon ingen aning om att katastrofen är ett faktum. Dagen efter kommer beskedet att Rosita har hittats död. Men det är när Frida upptäcker hennes sista hälsning som världen fullkomligt rämnar. I sitt avskedsbrev lägger modern skulden på sin egen dotter. Ett löfte avges till pappan om att aldrig berätta det här och Frida Boisen förblir tyst – i tretton år.

”Jag kom till en punkt då jag inte kunde ljuga längre”, säger Frida Boisen. ”I boken söker jag efter svar på hur det kunde bli såhär. Hur kunde världens bästa mamma ge mig skulden för att hon tog sitt liv?”

Berätta aldrig det här navigerar Frida Boisen genom då- och nutid och kombinerar bottenlöst mörker med spirande hopp i sin strävan att bryta tystnadskulturen kring självmord, för att förhoppningsvis kunna hjälpa andra.

”Jag blir alldeles varm när jag tänker på mottagandet som Berätta aldrig det här redan har fått”, säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark Förlag. ”Det är en stark berättelse, viktig läsning för alla, och kanske att boken till och med kan rädda liv.”

Frida Boisen är verksam som journalist, talare och författare. Hon är programledare för Kristallenvinnande Trolljägarna och är välkänd som krönikör från såväl Expressen som Aftonbladet. I höst är hon även aktuell med På spåret. Genom åren har hon jobbat som chefredaktör och ansvarig utgivare för flertalet tidningar och tidskrifter. 2019 utsågs hon till Årets digitala influencer och Årets kvinnliga företagare. Hon har också prisats av svenska FN-förbundet och utnämnts till Årets digitala ledare, Årets digitala superprofil samt mottagit världsmästartiteln i sociala medier på INMA Awards i San Francisco. Hon har tidigare skrivit böckerna Digital succé och Digital passion.

Vid intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Pontus Formgren
Redgert Comms
E-post: pontus@redgertcomms.com
Tel: 072 521 60 33

Vid frågor om boken, vänligen kontakta:
Stephanie Demmler
E-post: stephanie.demmler@bookmarkforlag.se