Frida Jonsvens bakom Sofie Sarenbrants omslagsklänning

I samband med Själsfränden-lanseringen lät författaren Sofie Sarenbrant modeskaparen Frida Jonsvens sy en omslagsklänning. Och för första gången fick Frida även designa något åt en häst.
Foto: Anna Jarlhäll

Sofie Sarenbrant är känd för att klädesmässigt matcha sina bokomslag, men inför releasen av Själsfränden har hon gått ett steg längre genom att anlita couturedesignern Frida Jonsvens, som skapat klänningar till bland annat kronprinsessan. Frida fick i uppdrag att tolka omslaget till Själsfränden. Resultatet blev en storslagen kreation i blå och röda toner.

”Det var något helt nytt och otroligt kul att få uppdraget att designa utifrån ett bokomslag”, säger Frida Jonsvens. ”I vanliga fall skapar jag främst utifrån kunden, men nu var det verkligen Själsfränden som var i fokus. Så kreativt och roligt att få skapa till både Sofie och hennes Jeddan. Att sy till en häst har jag aldrig gjort tidigare. Så vi får se nu om jag kanske ska sadla om …”

Sofie Sarenbrant bar klänningen under Själsfränden-releasen på Hallwylska den 23 maj – och i stallet några dagar senare.

”Efter ett inställt tioårsjubileum på grund av pandemin fick jag ett ryck och kontaktade Frida. Nu när det äntligen gick att ha en fest ville jag göra något speciellt och någon gång under processen kom jag på att det skulle vara fantastiskt med en matchande huva åt min häst Jeddan. Det är i stallet jag hämtar kraft för att orka prestera, så han betyder mycket för mig även som författare.”

Klänningen är bara en av flera aspekter som gör lanseringen av Själsfränden till den största i förlaget Bookmarks tioåriga historia. Till boken hör bland annat en limited edition och unikt butiksmaterial.

”Detta är verkligen något i hästväg”, säger förlagschef Claes Ericson. ”Sofie Sarenbrants böcker berör på ett unikt sätt, och då skapas ett engagemang som slår emot en på ett underbart sätt dessa härliga dagar efter att boken har kommit ut.”

Själsfränden har fått mycket positiva recensioner. Blekinge Läns Tidning skriver: ”Sofie Sarenbrant lyckas än en gång trollbinda, förvåna, och jag läser i ett.” Lotta Olsson menar i Dagens Nyheter att Sofie Sarenbrant alltid konstruerar intressanta intriger, att det blir ”isande otäckt” och att Sarenbrant är som ”allra bäst” när hon skildrar tonåringar.

SOFIE SARENBRANT debuterade 2010 och vann det prestigefulla priset Årets deckarförfattare 2019 och 2020. Den fängslande och samhällsaktuella serien om kriminalinspektör Emma Sköld har rönt stora framgångar. Böckerna har sålt i över 4 miljoner exemplar i 15 länder. SyndabockenMytomanen och Skyddsängeln blev årets mest lyssnade böcker på Storytel 2018, 2020 och 2021. Sofie Sarenbrant har också vunnit Stora E-bokspriset tre gånger.

FRIDA JONSVENS är en couturedesigner som skapar unika klänningar till varje kund. Färgglatt är hennes signum med böljande kjolar och tyger i olika strukturer – så långt bort från skandinavisk minimalism man kan komma. Eftersom hon vill att varje kund ska känna sig unik, skapar hon bara ett exemplar av varje design. I Fridas ateljé får fantasin flöda fritt och bland hennes alster återfinns allt från gala- till bröllopsklänningar.

För intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Fanny Viebke, Lennox PR
fanny.viebke@lennoxpr.se, 0721-50 40 90