Frida Kvarnström till Sportbladet – blir chef för nya rosa affärsområdet

Frida Kvarnström är ny affärsområdeschef för Sportbladet. Hon har lång och gedigen erfarenhet från Schibsteds digitala verksamheter och kommer närmast från rollen som Chief Strategy Officer på Schibsted Next.
Frida Kvarnström, ny affärsområdeschef för Sportbladet.

– Jag är oerhört glad att knyta Frida Kvarnström till Aftonbladet. Med sin digitala kompetens och erfarenhet från olika uppdrag inom Schibsted har hon den perfekta profilen för att ta Sportbladet till en ny nivå och utveckla det här nya och för Aftonbladet viktiga affärsområdet, säger Aftonbladets chefredaktör och vd Lena K Samuelsson.

Frida Kvarnström kom till Schibsted för drygt elva år sedan och har haft flera olika ledande positioner inom affär, produkt, plattform och strategi. Hon har senaste åren suttit i ledningen för Schibsted Next med fokus på att utveckla nya medieprodukter och affärsmodeller. Hon har bland annat varit med och byggt upp nyhetstjänsten Omni till ett av Sveriges starkaste varumärken inom nyhetssegmentet och utvecklat nya mediakoncept som Head of New Business Media. Hon bär också med sig värdefulla erfarenheter från ett par år som försäljningsdirektör på Schibsteds annonsbolag SMS. Chefsorganisationen Ledarna listade redan för flera år sedan Frida Kvarnström som en av Sveriges främsta unga kvinnliga ledare.

– Frida Kvarnström har en sällsynt förmåga att kombinera ett både innovativt och strategiskt tänk samtidigt som hon bottnar i en imponerande erfarenhet från den digitala världen. Hon kan både produkt och affär och hon har med sig viktig kompetens kring nya medieprodukter, något som kommer att gynna både Sportbladet och Aftonbladet. Dessutom är hon en uppskattad ledare – och hon brinner för sport, säger Lena K Samuelsson.

Frida Kvarnström ser fram emot det nya uppdraget som affärsområdeschef för Sportbladet.

– Sportbladet är en fantastisk tjänst med en otroligt kompetent och passionerad redaktion, där det alltid har funnits en stor vilja att utmana och testa nya koncept och lösningar. Varumärket är starkt och läsarna är engagerade och lojala. Det känns fantastiskt kul att få bli en del av teamet och vi har alla förutsättningar för att ytterligare utveckla Sportbladet framåt.

Och för mig personligen, som älskar allt som har med sport att göra, skulle jag inte kunna tänka mig en roligare arbetsplats, säger hon.

Med Frida Kvarnström på plats blir Sportbladet ett eget affärsområde på Aftonbladet. Att organisera Sportbladet som ett eget affärsområde ökar möjligheterna att utveckla och lyfta både sportjournalistiken och varumärket och göra det rosa Sportbladet till en ännu viktigare del av Aftonbladet.

Sportbladets utvecklingschef Magnus Herbertsson går nu in som ställföreträdande ansvarig utgivare för Sportbladet. Han har en omfattande publicistisk erfarenhet efter många år som redaktionell chef på Sportbladet. Martin Schori kvarstår som ställföreträdande ansvarig utgivare för Aftonbladet.

Frida Kvarnström, tillträdande affärsområdeschef för Sportbladet. Telefon: 073-700 67 68. E-post: frida.kvarnstrom@schibsted.com.
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.

Frida Kvarnström, ny affärsområdeschef för Sportbladet.

Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport i alla kanaler och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare.

Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en starkt relation med läsarna.

Sportbladets rosa papperstidning kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.