Frida Söderlund ny kolumnist på Aftonbladet
Frida Söderlund kom till Aftonbladet 2012, då som praktikant. Hon visade redan från start att hon hade talang och driv och gick snabbt vidare till en anställning. Som reporter – med bas på Nöjesredaktionen och inom Aftonbladet TV –har hon de senaste åren arbetat med en rad spännande och framgångsrika projekt. Ett av dem är den prisbelönade serien ”Mitt ID” om tre unga transpersoner som på olika sätt möter samhällets fördomar, ett annat den hyllade serien ”#bytomkomut”, om machokulturen inom svensk fotboll och hockey.
Frida Söderlund har de senaste åren också varit programledare för Rockbjörnen.
I dag arbetar Frida Söderlund med Aftonbladet Boom, som i flera olika format hittar nya vägar och uttryck för att nå en yngre publik.
– Frida är en stark kraft med stort patos och har en väldigt tydlig bild av vad hon vill åstadkomma. Hon har skrivit kolumner även tidigare men att nu välkomna henne som fast kolumnist känns otroligt roligt, säger Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt Hellsing.
Frida Söderlund kommer att skriva kolumner varannan tisdag. Den första publiceras den 12 februari.
– Att vara kolumnist kommer med ett stort ansvar och jag är otroligt förtjust i den utmaningen. Med det sagt så hoppas jag att jag kan vara en röst för den yngre generationen. Det har alltid varit viktigt för mig att försöka skapa inkludering och förståelse i en värld som kanske är mer komplicerad än någonsin. Så jag hoppas att kunna ge utrymme och plats för reflektioner och röster som kanske inte traditionellt får utrymme på en klassisk medieplattform, säger Frida Söderlund.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef. E-post: karin.schmidt.hellsing@aftonbladet.se.
Frida Söderlund, reporter och kolumnist,Tel: 070-364 92 34. E-post: frida.soderlund@aftonbladet.se.
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla och når varje dag omkring 3,5 läsare och tittare via mobila plattformar, webb, online video och den tryckta tidningen. Aftonbladet 250 000 digitala prenumeranter i Aftonbladet Plus och varje dag publicerar tidningen omkring 500 texter och video-inslag. Breaking news är ett av fundamenten i Aftonbladets arbete och online video är en integrerad del av nyhetsredaktionen. Undersökande journalistik, nöje, sport och livstil är också viktiga områden. Aftonbladet grundades 1830 av Lars Johan Hierta.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum