Friends Agenda nominerade till Svenska Designpriset 2021

Friends Agenda är nominerade i tre klasser i Svenska Designpriset 2021. Uppdragsgivare är Sveriges Tidskrifter som tog hjälp av byrån med en uppdatering av medlemsorganisationens strategi, grafiska identitet samt logotyp. – Vi är stolta och glada över att vår medlemsorganisation uppmärksammas på det här sättet, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Svenska Designpriset är hela Sveriges tävling i design och kommunikation som är öppen för alla som arbetar med design, grafisk design, formgivning och visuell kommunikation.

Friends Agenda valde att tävla med det uppdrag som byrån utfört för medlemsorganisationen Sveriges Tidskrifter med 350 medlemmar som representerar allt från kommersiella livsstilsvarumärken till fackförbundstidningar och rena digitala aktörer. Uppdraget omfattade en ny strategi i syfte att förbättra stödet till nuvarande och framtida medlemmar som verkar i en bransch under stort förändringstryck. Utöver det utvecklade byrån stöd för koncept- och affärsutveckling samt framställde en ny grafisk identitet och logotyp.

– Vi valde att rikta in oss på att bygga den nya logotypen runt en symbol som till skillnad från Sveriges Tidskrifters gamla logotyp (vars symbol fokuserade på mediet) fokuserar på vad medlemmarna gör; kommunicerar. Kommunikation bygger på relationer. Istället för att låta namnet vara det som tar fokus i logotypen, låter vi symbolen vara det element som bär upp identiteten, förklarar Friends Agendas Art Director Magnus Jubro.

– Vi är mycket nöjda med den nya identitet och logotyp som Friends Agenda tagit fram säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter och fortsätter: – Utmaningen var att skapa en identitet som inkluderar gamla, nya och framtida medlemmar oavsett vilka kanaler de verkar inom. De allra flesta associerar ju namnet tidskrift med papper! Här har Friends Agenda verkligen lyckats fånga essensen i vad vi jobbar med – relationen och kommunikation mellan publicist och konsument.

Friends Agenda är nominerade i tre klasser i Svenska Designpriset 2021;

-        Identitet - Grafisk identitet

-        Identitet Redesign

-        Identitet - Grafisk identitet Hantverk

Den 13 september startar omröstningen på designpriset.se och hela Sverige får vara med och rösta fram vinnaren.

Designtidskriften CAP&Design har även skrivit om den nya grafiska identiteten. Läs hela artikeln här.