Friidrott onsdag: SM Halvmaraton och hoppkväll i Arvika

På onsdag kväll avgörs halvmaraton-SM på anrika Anderstorp Motorbana i Småland. Antalet startande har begränsats på grund av de restriktioner som råder men startfälten är inte mindre spännande för det. Vädergudarna bjuder dock upp till dans och löparna ser ut att möta både regn och blåst, vilket kommer höja mästerskapsspänningen ytterligare. Mästerskapet livesänds på Svensk Friidrotts Facebooksida.

Samma kväll tävlar även bland annat Sofie Skoog, Melwin Lycke Holm, Evelina Erlandsson och Erica Jarder i Arvika Jump Challege. Melwin tävlar igen efter helgens nya ute-PB 2.12 och Sofie, som i mitten av juni satte årsbästa 1.87, smyger nu igång tävlandet igen efter en träningsperiod.

29 juli: SM Halvmaraton, Anderstorp

Män, starttid 18.30
VM löparen Abraha Adhanom, Eskilstuna, startar och han sprang 10 000m i Västerås i veckan på 29.11 och ser ut att vara tillbaka igen. Han utmanas bland annat av en av sommarens kometer; IS Götas Samuel Russom. Han vann över Abraha på 29.07 i Västeråsloppet, men som även gjorde 38.57 i ett blåsigt Höganäs i början av juli.

Startar gör även de tidigare svenska rekordhållarna på sträckan; Mikael Ekvall, Strömstad och Mustafa Mohamed, Hälle. Mikaels rekordtid var 62.29 och Mustafas 62.40. Mustafa satte tidigare i år svenskt rekord på maraton, 2.10.03 och på försommaren noterade han även ett nytt PB på 10 000m: 28.38. Mikael sprang en halvmaraton i Nederländerna i januari på 70:32 och bästa tid på 10 000m i år är 29:51.

Intressant blir även att se Samuel Tsegay, Hälle, som var VM-tvåa på distansen i Köpenhamn 2014 på PB 59.21 och som var fyra på 10 000 m på Stadion i juni, på 28.39 efter Suldan Hassan, David Nilsson och Mustafa Mohamed. Ett öga ska också hållas på Archibald Casteel, Spårvägen, som i vintras överraskande sprang halvmaraton i Barcelona på fina 63.54 men även 65-minuterslöpare som Anders Grahl, Hälle, Linus Rosdal, Akele, och Oscar Claesson, Hakarpspojkarna.

Kvinnor, starttid 20.00
Bland kvinnorna återfinns bland annat två av maratonlöparna från VM Doha; Charlotta Fougberg, Ullevi och Johanna Bäcklund, Runacademy. Charlotta är titelinnehavare, har ett PB på 71.58 och är nu påväg tillbaka från skadeproblem. Johannas bästa halvmaratonlopp är från april 2019 och hon gjorde då 75.16 men sprang även i Barcelona i februari i år och då på 75.45.

Startar gör även Louise Wiker, Hässelby, som relativt nyligen blivit förälder och som har sitt personbästa, 75.26, från 2016 men gjorde 10 km på 36.18 tidigare i år och 10 000m på 35.07 i juni. Blir också intressant att följa Umeås Charlotte Andersson, PB 76.21 och nytt PB på 10 km 34.54, och Sara Svensk, Terrible Tuesdays, som är en väldigt stark triatlet och har stor löpkapacitet. Sävedalens Malin Strand, som tidigare tagit hem SM-titeln, kommer också stå på startlinjen.

Startlista 28/7. Listan kan komma att uppdateras och det är i dagsläget kö till startplatser på herrsidan. Slutgiltig startlista kommer att vara tillgängliga via den här länken: https://my.raceresult.com/155233/ på morgonen 29/7. På samma sida presenteras sen resultat.

Kontakt:
Ulf Friberg, Prestationscentrum Medel/Lång, ulf.friberg@friidrott.se, 0730-350058

29 juli: Arvika Jump Challenge

Stefan Holm är en av initiativtagarna till den lokala tävlingen Arvika Jump Challenge på onsdagskvällen. Tävlingarna sänds via Hôlmhôppera på Instagram: https://www.instagram.com/holmhoppera/

Startlistor, som kan komma att uppdateras, enligt nedan:

Höjdhopp

• Sofie Skoog, IF Göta