Friidrotts-SM 2022 till Norrköping

Svensk Friidrotts förbundsstyrelse beslutade på styrelsemötet fredagen 27 mars att utse Tjalve IF, Norrköping, till arrangör för Friidrott-SM 2022. Tävlingarna kommer att hållas på den nya friidrottsarenan på Himmelstalund.

- Styrelsen hade ett ärofyllt uppdrag att utse arrangör för friidrotts-SM 2022 då både Norrköping och Varberg visat på stort driv och har erfarenhet av större, välarrangerade evenemang. Beslutet var dock enhälligt att tilldela Tjalve IF och Norrköping arrangörskapet, säger Karin Grute Movin, vice ordförande i Svenska Friidrottsförbundet och ordförande i förbundets tävlings- och arrangemangskommitté.

Under Friidrotts-SM förväntas runt 700 toppidrottare åka till Norrköping för att göra upp i 36 individuella grenar för kvinnor och män. Norrköping har arrangerat ett helt Friidrotts-SM en gång tidigare, då på Idrottsparken 1906.

- Det här betyder väldigt mycket både för oss som förening men också för staden och för hela regionen och vi behöver verkligen positiva nyheter kring idrotten just nu med tanke på coronaviruset. Vi upplever redan ett stort intresse för friidrott lokalt, och det här kommer att ge oss chansen att visa upp friidrott när den är som bäst. Det kommer också att väcka intresset hos många ungdomar och få talanger att satsa vidare.Nu ser vi fram emot att planera och genomföra ett fantastiskt friidrotts-SM 2022, säger Anna Palmerius, ordförande i Tjalve IF.

Stor evenemangserfarenhet hos både förening och stad

Tjalve IF har god mästerskapsvana genom att de under de senaste åren arrangerat bland annat inomhus-SM och Lag-SM. I tillägg är Norrköpings nya arena välplanerad och uppfyller alla förbundets krav för en SM-arena.

- Tjalve IF är en förening som under flera års tid förberett sig för uppgiften att arrangera friidrotts-SM. Norrköping är också en aktiv idrottsstad som värnar idrott och kultur och har varit värdar för idrottsevenemang såsom O-ringen och SM-veckan de senaste åren, säger Karin Grute Movin, vice ordförande i Svenska Friidrottsförbundet och ordförande i förbundets tävlings- och arrangemangskommitté.

Nyheten om att mästerskapet kommer till Norrköping välkomnas också av kommunen.

- På grund av det rådande läget med det nya coronaviruset ställs många arrangemang in just nu. Inte minst gäller det inom idrotten som påverkas i stor utsträckning. Även om detta ligger ett par år framåt i tiden är det kul att vi får det här att se fram emot i Norrköping. Det stärker Norrköping som evenemangsstad och kan förhoppningsvis också vara med och bidra till att stärka näringslivet i Norrköping. Vi vill också rikta ett stort tack till Tjalve IF. Utan deras engagemang hade vi aldrig lyckats få friidrotts-SM till Norrköping, säger kultur- och fritidsnämndens ordförande Olle Johansson (S).

Media välkomnas till pressträff på friidrottsarenan Himmelstalund

Tjalve IF och Norrköpings kommun bjuder in till pressträff. Träffen hålls utomhus.

Medverkande:

• Anna Palmerius, ordförande i Tjalve IF
  • Olle Johansson, ordförande kultur- och fritidsnämnden
  • Maria Modig, kultur- och fritidsdirektör
  • Karin Grute Movin, vice ordförande Svensk Friidrott, ordförande TAK (via telefon)
  • Frida Johansson, häcklöpare Tjalve IF
  • Ytterligare representanter från Tjalve IF

Datum: Måndag 30 mars
Tid: 13:30
Plats: Friidrottsarenan Himmelstalund

Kontakt pressträff:

Björn Persson, presskontakt Tjalve IF