Friidrottsgalan 2020: Se svenska stjärnorna prisas

Ska Daniel Ståhl ta hem hela fem (!) priser, och blir världsrekordhållaren Armand Duplantis Årets Friidrottare? Friidrottsgalan 2020 blir trots allt av - i ett helt annat format. Se vilka svenska friidrottare som tar hem priser i SportExpressens magasin – som gästas av förbundskapten Karin Torneklint.

Mot alla odds blev det ändå en friidrottssäsong 2020. Och vi har fått se en mängd friidrottsprestationer i världsklass av svenskar. Vi har två världsettor, fem topp 5-placeringar och tio topp 10-placeringar på världsbästalistan. Och inte minst en ny världsrekordinnehavare i Armand Duplantis som hoppat högst genom tiderna både inne och ute.

I vanliga fall arrangerar Svensk Friidrott och ATEA årets friidrottsfest så här års – de senaste åren på Berns Salonger i centrala Stockholm. Men även om det såklart inte är aktuellt att arrangera en ”normal” gala med de restriktioner som nu finns vill vi ändå lyfta alla fantastiska prestationer under året, och dela ut priser till de främsta – precis som vanligt.

Magasin i SportExpressen

Den 3 december sänds därför Friidrottsgalan 2020 i SportExpressen, som i år blir ett magasin – programlett av Ludvig Holmberg och Filip Gadd. Med i studion finns också vår förbundskapten Karin Torneklint. Det svenska friidrottsåret kommer sammanfattas, och priser kommer delas ut på lite olika sätt till vinnarna under sändningen.

– Det har varit en stor ära för oss på SportExpressen att de senaste åren fått vara med och sända Friidrottsgalan. I år blir det, av förklarliga skäl, en lite annorlunda variant men vi hoppas ändå kunna ge våra tittare och alla friidrottsintresserade en riktigt sevärd gala. Det finns ju mängder av fantastiska prestationer att prisa, säger Pär Andersson, sportchef på Expressen.

Daniel Ståhl fyrfaldigt nominerad

Nu kan vi också avslöja vilka friidrottare som är nominerade till att vinna priser i år. Och för tredje gången är Daniel Ståhl nominerad till pris i fyra kategorier – och är också aktuell för priset ”Årets Friidrottare”.
Angelica Bengtsson är nominerad i tre kategorier. Khaddi Sagnia, Fanny Roos, Erika Kinsey, Carl Bengtström och Emil Millán de la Oliva är alla nominerade i två kategorier.

Alla nominerade till priser 2020 hittar du här.

Förutom de priser som finns nämnda via länken ovan kommer Årets Friidrottare, Årets Tränare och Friidrottens Vardagshjälte att utses.

Svensk Friidrott kommer också presentera vinnare i kategorierna Svenska Löpares Hederspris och Årets Ungdomsledare i våra kanaler samma vecka.