Friidrottsspänning i midsommartid

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Söndag 21 juni:

Victor Svaneson Memorial, kasttävling, Helsingborg

Turnén för de svenska kastarna fortsätter och kommer i helgen till Helsingborg. Bland de anmälda återfinns: Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Jakob Gardenkrans, Axel Härstedt, Fanny Roos, Wictor Petersson och Victor Gardenkrans.

Kontakt: Tävlingsledare Claus Elnif 0705-121596 samt tränarna Vesteínn Hafsteinsson 0709-147158, Johanna Wikström 0736-845529 och Staffan Jönsson 0736-561229.

Tisdag 23 juni:

Långlöparnas kväll, Stockholms Stadion

Då alla svenska elitlöpare befinner sig på hemmaplan är startlistan på den här, och även kommande Långlöparnas kväll den 30 juni, fulltecknad och fylld med många intressanta namn. "Vassare startfält är SM" ett av de uttalanden som gjorts om tisdagens tävling.

Anmälda 23 juni

Anmälda 30 juni

Kontakt: Lorenzo Nesi, lorenzo.nesi@gmail.com, 0708-866444

Läs mer om tävlingen

Resultattävling på Slottsskogsvallen

Carl Bengtström är en av de som tävlar på Slottsskogsvallen på kvällen, som även omfattar 1500m med bland andra Johan Rogestedt.

Alla anmälda

Kontakt med Carl Bengtström via tränare Erik Olsson, 076-280 400 88.

Lundakvällen

Släggkastaren och svenska rekordinnehavaren Ida Storm är en av de som tävlar i IFK Lunds Lundakvällen.

Alla anmälda

Läs mer om tävlingen

Kontakt: Tävlingsledare Mikael Wennolf, IFK Lund: 046-211 84 30, kansli@ifklund.se

Friidrottens tävlingskalendrar under säsongen

Då många av tävlingarna under sommaren kommer att arrangeras i mindre skala än vanligt, och kommer att kompletteras av flera nya tävlingar, så finns det ett större värde än vanligt att regelbundet kasta ett öga i tävlingskalendrarna.

Nedan återfinns länkar som kan underlätta i friidrottsbevakningen under sommaren. Samtliga sidor uppdateras löpande.

Resultat och statistik uppdateras kontinuerligt också på Svensk Friidrotts nya sida Friidrottsstatistik.

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.