Friidrottsstjärna gör skådisdebut i SBAB:s kändistäta miniserie

I den fjärde säsongen av SBAB:s prisbelönta miniserie ”Boendeekonomi är jättekul!” får Björn Gustafsson, Nour El Refai och Erik Haag sällskap av bland andra Kalle Moraeus och friidrottsstjärnan Khaddi Sagnia.

Sedan 2017 har SBAB använt humor för att informera om komplexa och inte sällan tråkiga detaljer kring bolån och boendeekonomi. Det något udda greppet har lett till tiotals miljoner visningar av deras miniserie på nätet, en musikvideo om boendeekonomi och ett utsålt Globen i samband med en show om bolån.

- Boendeekonomi är skittråkigt. Det är åtminstone vad undersökningar visar att folk tycker i största allmänhet. Som bank står SBAB för transparens och enkelhet, så istället för att inte låtsas om detta faktum, tar vi tjuren vid hornen och gör något kul av det tråkiga, säger Erik Haag som medverkar som kreatör och skådespelare.

Den nya säsongen inleds med bland annat en förvirrad workshop och missförstånd kring vad ”hitta mäklare” faktiskt betyder, men också allsång med Kalle Moraeus och ett gästspel av friidrottsstjärnan Khaddi Sagnia.

- Jag är visserligen van vid stora arenor, men det här blir min debut som skådespelare. När jag blev tillfrågad av SBAB om att ställa upp nappade jag direkt. Jag älskar utmaningar och det har varit riktigt kul att få jobba med Sveriges humorelit, berättar Khaddi Sagnia.

Den nya säsongen kommer att finnas tillgänglig på SBAB:s YouTube-kanal och hemsida.

- Det positiva gensvaret för det här reklamkonceptet har varit enormt under åren. Förutom de priser som filmerna vunnit i branschsammanhang, så hörde även YouTubes globala huvudkontor av sig för en tid sedan och meddelade att säsong 3 visade på rekordsiffror gällande tittartid på YouTube. Det är jättekul med tanke på att det handlar om bolån och boendeekonomi, säger Patrik Söder, marknadschef, SBAB.

Säsong 4 av ”Boendeekonomi är jättekul!” inleds med det här avsnittet: https://www.youtube.com/watch?v=12zktlRMF9U.

Tidigare avsnitt och säsonger går att hitta här: https://www.youtube.com/playlist?list=PLqz6ld-wIDHQMMxf7Ez-VqORXomcrUVKT.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Douglas Norström, Presschef, SBAB.
Telefon: 073-027 19 65, E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 291 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2021). Antal medarbetare (FTE) är 839. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bolån med kort bindningstid förstahandsvalet i april18.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under april valde 43 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet. Bland bostadsrättskunderna valde 46 procent tre månaders bindningstid på hela bolånet. 35 respektive 36 procent av villa- och bostadsrättskunderna valde i stället att binda hela bolånet. Bland dem var ett års bindningstid vanligast. 21 procent av villakunderna respektive 19 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Kostnadsökningar har lett till ändrat sparbeteende12.5.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

I SBAB:s nya undersökning "Hushållens sparplaner" framgår att nio av tio har ett sparande och att många under det gångna året har förändrat sitt sparbeteende. Den vanligaste förändringen är ökat sparande på sparkonto, i aktier och fonder. Betydligt färre hushåll har minskat sitt sparande under året. Främsta skälet till sparande är att ha en buffert mot oförutsedda utgifter. Det är också vanligt att sparandet är till för att klara en inkomstförsämring.

Kraftiga prisfall på villor i Stockholm och Malmö i april – men ännu syns ingen räntefrossa på bostadsmarknaden som helhet3.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på villor föll med mer än tre procent i Storstockholm och Stormalmö medan de steg marginellt i Storgöteborg. Lägenhetspriserna föll svagt i Storstockholm och Storgöteborg, medan de ökade svagt i Stormalmö. Justerat för normala säsongsmönster var prisökningstakten för riket som helhet 0,4 procent under april. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under april.