Frikort för skolnedskärningar

Nyligen meddelade utbildningsminister Anna Ekström att bidragsreglerna för likvärdighetsbidraget till skolhuvudmännen ändras. Nu tar man bort det så kallade kostnadsvillkoret som innebär att de huvudmän som tar emot bidraget inte får dra ner på sina egna personalkostnader.

— Nu riskerar regeringens största utbildningssatsning att sjunka ihop som en misslyckad nyårssufflé. Bidraget kommer i fortsättningen att kunna användas för att nödtorftigt fylla hålen i spåren av kommunernas planerade nedskärningar. Det är ett allvarligt bakslag och under all kritik att staten nu ger frikort för skolnedskärningar, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Likvärdighetsbidraget infördes efter att det stod allt mer klart att klyftorna i svensk skola ökat. Förslaget kom från den så kallade Skolkommissionen. Syftet var att åstadkomma en resursfördelning till undervisning och elevhälsa som tog hänsyn till kommunernas skillnader i förutsättningar och behov.

— Anna Ekström undergräver nu Skolkommissionens bärande förslag. En kommission som hon själv initialt ledde. Av den satsning som för 2020 skulle uppgå till sex miljarder kronor återstår en satsning som inte ens når upp till fem miljarder och då har ändå bland annat en lågstadiesatsning fått bidra till att betala kalaset. Nu följer nästa steg i nedmonteringen av statsbidraget. Varför ambitionerna dras ner i ljuset av de problem med likvärdighet som nyss visades i Pisa-undersökningen är för mig en gåta, säger Åsa Fahlén.

En våg av nedskärningar i skolan väntar under nästa år. I en enkät som Sveriges Radio skickat ut uppger tre av fyra skolchefer att det blir besparingar på skolan under 2020.

— Inget tyder just nu på att Skolsverige får uppleva det glada tjugotalet. Men ännu finns det tid att vända utvecklingen. Anna Ekström måste hitta ut ur decentraliseringens återvändsgränd och stå upp för ett nationellt ansvar för svensk skola. Släpp inte greppet om skolan utan gå motsatt väg och låt staten ta över hela finansieringen av skolan. Först då kan vi ge elever och lärare villkor som stärker likvärdigheten, avslutar Åsa Fahlén.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.

Målet måste vara 100%11.12.2019 11:42:41 CETPressmeddelande

Det är positivt att andelen elever som tar gymnasieexamen på högskoleförberedande program ökar något och att detta är en trend som hållit i sig de senaste åren. Det finns dock flera oroande tendenser i de resultat som Skolverket redovisar idag vad gäller andelen elever som tar gymnasieexamen. Det är viktigt att poängtera att det är de högskoleförberedande programmen som står för ökningen, på yrkesprogrammen är tendensen snarare den motsatta.