Friskfriidrott.se – ny hälsoplattform för unga friidrottare

I syfte att skapa en större helhetsförståelse, förebygga skador och få friskare friidrottare har Svensk Friidrotts medicinska team i ett forskningsprojekt utvecklat plattformen friskfriidrott.se. Den kan ses som friidrottens 1177.se och målgruppen är aktiva i tonåren, deras föräldrar och tränare.

Tonårstiden är en period när mycket händer i kroppen och i friidrottarens omgivning. Genom att ge tillgång relevant och evidensbaserad hälsoinformation ska osäkerheten minska och tryggheten kring olika hälso- och skaderelaterade frågor öka.

– Vi har samlat allt vi upplever att den unga friidrottaren, dennes föräldrar och tränare frågar sig om hälsa och skador. Tillgängligheten ska både ge svar på direkta problemställningar men också ge ett helhetsperspektiv som gör att man lär sig om sambanden mellan levnadsmönster och skador, säger Jenny Jacobsson, medicinsk koordinator på Svenska Friidrottsförbundet.

Kan ge vägledning i vardagen

Forskning som togs fram 2009-2010 visade att de skador som senior- och ungdomselit inom friidrotten ådrog sig huvudsakligen kunde klassificeras som överbelastningsskador.

– Det startar ofta med att en ung idrottare uttrycker att de har ont någonstans och det är där, i vardagen, som vi ser att plattformen kan hjälpa till och ge vägledning. Det behöver inte handla om en skada utan det kan vara ett tillväxtrelaterat problem eller något som kan ha med sömn och kost att göra. Genom att agera preventivt så kan många framtida bekymmer förhindras, fortsätter Jenny Jacobsson.

”Även den psykiska hälsan en viktig pusselbit”

Idag är det många unga som rör sig för lite och stillasittandet gör att de kanske inte bygger upp en fysisk hållfasthet. Idrottsträningen är ibland den enda rörelse ungdomen har och då är det extra viktigt att känna till hur kroppen reagerar på träningsbelastningen.

– Den kunskap som vi vill sprida är värdefull för alla som är intresserade av den fysiska utvecklingen hos unga. Även den psykiska hälsan är en viktig pusselbit som aktiva, föräldrar och tränare kan lära sig mer om och förstå att det finns bra hjälp att få om man har frågor. Det är sällan svårt att hitta information men kan vara svårt att veta vilken information som är tillförlitlig och som är anpassad för just unga friidrottare.

– Jag är mycket glad och stolt över det jobb detta fantastiska team har gjort för att producera hemsidan samt för allt stöd från styrelse, kansli, elit & landslag och alla tränare/föräldrar/ungdomar som deltagit i studier! Säger Jenny.

Jenny kommer även, tillsammans med ungdoms- och elittränaren Dejan Mirkovic, hålla i utbildningar under sommaren som fokuserar på hur man kan integrera aktuell friidrottsmedicinsk forskning i verksamheten. Målgruppen är tränare för barn 12-19 år. Läs mer om den här.

Fakta:

• Målgrupp: Aktiva i tonåren samt deras föräldrar och tränare.
  • Syfte: Skapa en större helhetsförståelse, förebygga skador och få friskare friidrottare.
  • Plattformen har utvecklats genom ett samarbetsprojekt mellan Svensk Friidrott och Athletics Research Center (ARC) på Linköpings Universitet.
  • All information finns även på engelska, för att ytterligare öka tillgängligheten.