Friskis vill bryta stillasittandet med onlineträning

I tider när allt plötsligt har ställts på ända, många jobbar hemma och har tappat sina vanliga rutiner har Friskis lagt i en extra växel för att hjälpa fler att hitta sin rörelse med en ny onlineträning. ”Vi förstår att du har lust att träna även i olustiga tider.”

Friskis&Svettis Fotograf Marcus Palmqvist

– Idén om träning genom hela livet är central för Friskis&Svettis. Därför finns barnträning, jympa för äldre och Enkeljympa - ett träningspass för den med intellektuell funktionsvariation med bland våra digitala träningspass. Alla ska ha möjlighet att uppleva rörelseglädje, inte minst i tider som nu, säger Susanne Jidesten, Friskis&Svettis generalsekreterare.

Friskis är med dig hela vägen

Rent krasst kan den träningsvana hitta hur mycket träningstips som helst i digitala kanaler. Vårt fokus är därför som alltid extra utvald och kvalitetssäkrad träning. Det handlar om hållbar träning utifrån var och ens förutsättningar. Det kan vara ett tufft HIT-pass eller ett soft rörlighetspass.

– Vi ser värdet av att erbjuda ett helt träningspass där en ledare som guidar från start till mål. Man ska kunna trycka på play och känna att man blir omhändertagen, säger Tina Uppfeldt träningsutvecklingschef på Friskis&Svettis.

Träning för olika tillfällen
Friskis&Svettis onlineträning har snabbt blivit en succé både bland medlemmar och de som inte tränat med Friskis tidigare. Några pass visas på schemalagda tider för den som blir hjälpt av att få träningen att bli av med fasta tider. För den som vill träna på egen vald tid finns andra pass på Friskis Play, till exempel flera fyspass och Yoga.

Ett annat alternativ är att ta med pepp och träningsupplägg på sin promenad eller löptur, en liten extra puff för att släppa skärmen en stund och komma ut i rörelse. Här erbjuds audio i form av Yoga walk och snart även Utefys cross.

– Just nu är det extra viktigt att erbjuda alternativ till rörelse för att hjälpa människor att upprätthålla rutiner och göra saker som de mår bra av, säger Susanne Jidesten.

Susanne Jidesten, Friskis&Svettis generalsekreterare
susanne.jidesten@riks.friskissvettis.se 076 3203260

Friskis&Svettis Fotograf Marcus Palmqvist

Friskis&Svettis har över 575 000 medlemmar fördelade i 160 ideella idrottsföreningar. I Sverige finns 109 föreningar, resterande finns i Norge och övriga Europa.
Runt 14 000 ideella ledare, tränare och övriga funktionärer ser varje vecka till att vi kan erbjuda lättillgänglig och lustfylld träning av hög kvalitet för alla.