Friskis&Svettis håller sin första digitala årsstämma

Nu samlas föreningsledningen för Friskis&Svettis 160 lokala föreningar till årsstämma – på grund av coronavirusets utbrott sker det för första gången digitalt. Med sina drygt 575 000 medlemmar samlar Friskis över fem procent av Sveriges befolkning. Årsstämman är idrottsföreningens högsta beslutande organ där bland annat Friskis&Svettis Riks styrelse utses.

– Under våra 42 år som förening har vi aldrig varit med om något liknande. Men speciella tider kräver speciella åtgärder. Årsstämman är en jätteviktig del i vårt folkrörelsearbete och vi är glada att det gick att lösa på det här sättet, säger Susanne Jidesten, Friskis&Svettis generalsekreterare.

Årsstämman var från början planerad att hållas i Visby men på grund av spridningen av det nya coronaviruset (covid-19) hålls Friskis stämman istället digitalt den här gången. På så sätt undviks resor och stora sammankomster.

­ – Förberedelsetiden har varit kort och det blir ett nytt upplägg för alla. Men vi är lösningsorienterade och framför allt kändes det helt självklart att ta ansvar på det här sättet, avslutar Susanne Jidesten.

Årsstämman pågår till och med lördag 28 mars. På dagordningen står i år bland annat frågan om medlemsskap i Riksidrottsförbundet.

För mer information, kontakta gärna:
Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis, 076 320 32 60
susanne.jidesten@riks.friskissvettis.se