Friskis&Svettis samlar skolbarn i digitalt Mega-Röris

Onsdag den 23 september deltar skolbarn över hela landet i Friskis&Svettis rörelseparty Mega-Röris. För första gången genomförs aktiviteten nationellt genom att alla skolbarn kan vara med vid ett och samma tillfälle. Nytt för i år är också coronaanpassning med digital livestreaming och mindre barngrupper. Rörelseglädjen kommer däremot vara densamma.
Röris är rörelseprogram som inspirerar barn till rörelse

– I år har vi behövt tänka nytt för att kunna genomföra ett Mega-Röris på ett säkert sätt. Det blir ett livestreamat rörelsparty som gör det enkelt för ännu fler att vara med. Vi hoppas att över 800 skolklasser ska delta på onsdag, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare på Friskis&Svettis.

Sedan Friskis utvecklade och började sprida Röris 2003 har flera aktiva föreningar från Simrishamn i söder till Kiruna i norr ordnat Mega-Röris för tusentals skolbarn. I år blir det en livestream direkt till klassrummen istället för stora träffar på skolgården.

Syftet med Mega-Röris är att inspirera så många barn som möjligt att tillsammans uppleva rörelseglädje. I år vill vi även uppmärksamma och genomföra eventet i samband med EU-projektet European Week of Sport, vars mål är att uppmärksamma barns rätt till rörelse och idrott.

– Svenska barn rör sig minst i Norden och den fysiska aktiviteten har minskat drastiskt under de senaste tjugo åren. Behovet av inspirerande och rolig rörelse är större än någonsin, avslutar Susanne Jidesten.

Att ge förutsättningar och möjlighet för barn att upptäcka rörelseglädje i tidig ålder är en investering livet ut. Därför fortsätter Friskis&Svettis att utveckla nya Rörisprogram. Nyligen släpptes Röris 8, som precis som tidigare program innehåller en variation av musik och rörelse med både pulshöjande och lugnare inslag. Röris är för barn 6-10 år och vuxna tillsammans.

För mer information, kontakta gärna:
Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis,
susanne.jidesten@riks.friskissvettis.se