Friskis&Svettis välkomnar idrottsmiljarden

Idag meddelar regeringen att man föreslår att skjuta till ytterligare två och en halv miljard i ett nytt stödpaket till idrotten och kulturen, varav en miljard till idrotten. Friskis&Svettis välkomnar det enormt viktiga stödet och hoppas på en fortsatt konstruktiv dialog kring uppdateringar av riktlinjer och behoven inom idrottsrörelsen.

– Det nya stödet visar på att regeringen har lyssnat in och förstått idrottens situation. Man har lyckats arbeta lösningsfokuserat, i denna svåra tid där ekonomi och regler för sammankomster måste balanseras med oerhörd försiktighet. Nu hoppas vi att budgetförhandlingarna med Centerpartiet och Liberalerna leder till att idrotten får ta del av det föreslagna stödet,sägerSusanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis.

Coronapandemin har drabbat idrottsrörelsen hårt och situationen är fortfarande akut på många håll. Friskis&Svettis ser hoppfullt på de nya beskeden och menar att det är viktigt att dialogen nu fortsätter aktörer emellan. Riksidrottsförbundet, företrädare för idrottsrörelsen och Folkhälsomyndigheten har ett gemensamt ansvar för att kommunicera och dela med sig av sina perspektiv inför framtida uppdateringar av riktlinjer utifrån hur situationen utvecklas.

– De flesta är överens om att idrottens roll är enormt viktig för folkhälsan och nu gäller det verkligen att hålla i och hålla ut. Har du en idrottsförening i din närhet så stötta gärna lite extra just nu med ett medlemskap. Passa på att testa en ny idrott eller motionsform, avslutar Susanne Jidesten.

Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis, susanne.jidesten@riks.friskissvettis.se, 076-320 32 60