Friskis&Svettis vill se ökat fokus på samhällsdopingen

Doping bland motionärer, så kallad samhällsdoping, är ett växande problem på svenska gym och träningsanläggningar. I och med den årliga uppmärksamhetsveckan för arbetet mot doping hoppas Friskis&Svettis att fler ska ta ansvar för att vända trenden.

För många är dopingproblematik förknippat med elitidrott. Men problemet är mycket mer utbrett än så. Doping bland vanliga motionärer blir allt mer vanligt förekommande. Tidigare i år kom rapporten att vart femte dopingfall i Sverige hittas på Friskis&Svettis, något som fick många att reagera.

– Det betyder inte att det förekommer mer doping på Friskis, tvärtom visar det att vår antidopingmetod fungerar. Anledningen till de höga siffrorna är att vi faktiskt aktivt testar, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare på Friskis&Svettis.

Friskis&Svettis anitdopingarbete bygger på löpande utbildning av personal och ledare, förebyggande arbete, samverkan med en rad andra aktörer och dopingtester. Som förening inom Riksidrottsförbundet genomförs regelbundna oanmälda tester på Friskis anläggningar runtom i landet. Friskis&Svettis är även den förening inom förbundet som beställer flest tester.

– Dels handlar det om att skapa en sund och säker miljö – en motpol mot den utseendefixering som råder i samhället. Men också för att skicka en signal om att vi tar frågan på stort allvar, doping kan innebära stora hälsorisker för individen, säger Susanne Jidesten.

Just nu pågår den årliga uppmärksamhetsveckan för arbetet mot doping. Ett initiativ av 100% ren hårdträning. Syftet är att uppmärksamma det antidopingarbete som görs, sätta dopingen på kartan och skapa medvetenhet kring problemet. Som en av Sveriges största idrottsrörelser där flera föreningar har en stor andel unga medlemmar är antidopingarbetet en självklarhet för Friskis.

– Det är bra att frågan får extra mycket fokus. Det finns ett stort mörkertal inom den så kallade samhällsdopingen, där vanliga motionärer tar otillåtna preparat. Fler aktörer behöver ta ett större ansvar för att vi ska kunna vända den här trenden, avslutar Susanne Jidesten.

För mer information, kontakta gärna:
Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis, 076 320 32 60
susanne.jidesten@riks.friskissvettis.se