Fritidsbanken tilldelas Bris-priset 2021

Årets Bris-pris går till Fritidsbanken, som ger barn runt om i landet möjlighet att låna utrustning för olika fritidsaktiviteter. Fritidsbanken skapar förutsättningar för och bidrar till en aktiv och meningsfull fritid för barn – något som varit extra viktig under pandemin.

Foto: Henric Byström.

– Fritidsbanken möjliggör för barn att vara med i olika fritidsaktiviteter oavsett familjeekonomi och gör det enklare att testa på nya aktiviteter. Deras verksamhet bidrar till att fler barn kan få en meningsfull fritid, som alla barn ju har rätt till, och motverkar ojämlika uppväxtvillkor. Rörelse är dessutom centralt för barns välbefinnande både psykiskt och fysiskt. Vi är därför glada över att kunna uppmärksamma Fritidsbankens värdefulla arbete genom att idag tilldela dem Bris-priset, säger Bris ordförande Annabella Kraft.

Bris-priset delas ut vartannat år och går till någon eller några som genomfört extraordinära insatser för barn och unga. Det är Bris medlemmar som nominerar kandidater till priset, och beslut om pristagare fattas av Bris styrelse.

Årets motivering lyder: ”Alla barn har rätt till en aktiv och meningsfull fritid. I en tid då barn och familjer mer än någonsin har umgåtts utomhus, samtidigt som många barns fritidsaktiviteter har ställts in, har Fritidsbanken spelat en viktig roll. Här får alla barn möjlighet att låna utrustning för en aktiv fritid, utan att pengabrist ska behöva hindra barns nyfikenhet. En värdefull verksamhet som också bidrar till ett hållbart samhälle – både genom att flera kan återanvända utrustning, och genom att skapa mötesplatser och föra människor närmare varandra.”

– Vi är oerhört hedrade över att få ta emot Bris-priset, säger Fritidsbankens verksamhetschef David Mathiasson. Alla får låna på Fritidsbanken, men givetvis är barn och unga den viktigaste målgruppen. Bris står upp för barns rättigheter och vi kämpar för allas rätt till en aktiv fritid, så vi har en hel del gemensamt och därför betyder den här utmärkelsen extra mycket för oss.

Om Fritidsbanken

Fritidsbanken samlar in sport- och friluftsartiklar som inte längre används och lånar ut dem gratis, ungefär som ett bibliotek. Verksamheten startade 2013 i Deje, strax norr om Karlstad, och finns idag på 109 platser i landet; från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Lokala fritidsbanker drivs oftast av kommuner och alla är medlemmar i den ideella föreningen Fritidsbanken Sverige. Ca 600 000 artiklar kommer att lånas ut 2021, vilket är en fördubbling jämfört med förra året.

För mer information: Henric Byström, kommunikationschef Fritidsbanken Sverige, henric@fritidsbanken.se, 0735-14 07 35

Foto: Henric Byström.

Bris, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Folkrörelsen Bris startade 1971 och bidrog till att Sverige fick världens första förbud mot barnaga. Med barnkonventionen som grund stöttar Bris barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället för barnets rättigheter och påverkar beslutsfattare för ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses.

Barns uppmaning till vuxna: Släpp skärmen och engagera dig i barns fysiska aktivitet29.11.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande

En färsk Sifo-undersökning om ungas fysiska aktivitet visar att en majoritet av barn vill kunna påverka frågor som rör ungas hälsa. För att öka den fysiska aktiviteten bland unga menar barn att vuxna behöver bli mer närvarande, göra barn mer delaktiga och att samhället behöver se till att inget barn hindras från att delta i aktiviteter och idrott på grund av ekonomi eller exempelvis var man bor.

Ny rapport: Kommunerna brister i att säkerställa barns rättigheter18.11.2022 06:10:00 CET | Pressmeddelande

Kommunerna brister i att säkerställa barnets rättigheter i den egna verksamheten, det visar Bris kommunundersökning 2022. Här framgår att kommunerna i stor utsträckning ser barnrätten som enbart knuten till vissa verksamhetsområden och inte något som genomsyrar alla verksamheter. Det finns även tydliga utmaningar kopplade till arbetssätt, metoder och det systematiska barnrättsarbetet.