Frölunda samlade in mest pengar - igen

Med 374 551 insamlade kronor lyckades Göteborgsklubben Frölunda för andra året i rad samla in mest pengar till Movember Foundation och vinner återigen SHL Movember Challenge.

I går kommunicerades slutresultatet i SHL Movember Challenge där SHL, de 14 klubbarna och SHL:s domare totalt samlade in 1 120 333 kronor till Movember Foundation. 374 705 kronor av den totala summan samlade alltså Frölunda in och var för andra året i följd den klubb som lyckades samla in mest pengar. Göteborgsklubbens summa stod för drygt 33 procent, alltså en tredjedel av det totala insamlade beloppet till förmån för forskning kring mäns hälsa.

– Vi är enormt stolta över att ta hem SHL Movember Challenge för andra året i rad. Det betyder mycket för oss att vi faktiskt kan göra skillnad tillsammans – lag, ledare, personal, fans, partners, vänner och familjer, säger Lisa Wadell, marknadsansvarig i Frölunda.

Frölunda har ett långt engagemang i Movember vilket nu hela SHL ställt sig bakom och resultatet är miljontals insamlade kronor.

- Vi är glada över att få möjligheten att hjälpa fler män till längre och friskare liv.  Det gläder oss att det är något som spritt sig i vår omgivning. Movember har blivit en naturlig del av hockeysäsongen för våra fans. Det är få förunnat att ha en sådan kraft omkring sig och kunna sluta upp tillsammans kring en god sak, avslutar hon.

Malmö samlade in näst mest, 105 918 kronor, tätt följt av Skellefteå och Djurgården som samlade ihop 90 337 respektive 83 076 kronor. SHL:s domare hamnade på nionde plats i insamlingen med sina 46 119 kronor. Se hela listan här.

Foto: Tommy Holl

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.