Frölunda Torg först i världen: Butik helt skapad av besökarna

Frölunda Torg ska alltså öppna världens första butik där besökarna bestämt allt. Det är från den här veckan möjligt för besökarna att skicka in förslag på vad en ny butik skulle kunna innehålla. Allt är tillåtet att föreslå, med ett undantag: det måste vara förslag på verksamhet som idag saknas i köpcentrumets utbud.

Så småningom kommer allmänheten även att kunna rösta på allt annat som rör butikens utformning: inredning, butikens slogan, personalens kläder och till och med vilken musik som ska spelas i butiken.

– Vi vill sticka ut hakan, skapa en upplevelse utöver det vanliga. Vi lägger detta helt i besökarnas händer och låter de bestämma allt, vi vill ju vara ett annorlunda köpcentrum som överraskar och bjuder på nya upplevelser. Lite läskigt om du frågar mig, men också väldigt spännande, säger Johanne Gabrielson, marknadschef, Frölunda Torg.

Frölunda Torg kommer efter genomförd omröstning att bestämma vilket det vinnande konceptet blir. Resultat hålls däremot hemligt fram till öppnandet den 26 april. Röstning sker både online och via skärmar i Centralhallen på Frölunda Torg där den nya butiken också kommer att placeras.

– Vi är otroligt nyfikna på vad det kommer för förslag, och det känns både nyttigt och viktigt för oss att lyssna på och ha med dialog med våra besökare. Bara så kan vi utvecklas som köpcentrum och fortsätta vara attraktiva och spännande.

Med 200 butiker, vård och service varav 25 matställen har Frölunda Torg ett brett utbud, och köpcentrumet har inga problem med att hitta nya hyresgäster när lokaler blir tomma.

Butiken kommer till att börja med att hållas öppen en månad, likt en popup-butik. Men tanken är att försöka hitta en verksamhet som faktiskt fyller ett behov och som på sikt kan bli permanent.

– Vi tar ett steg i taget, det är meningen att det bli en spännande och rolig process fram tills butiken kan öppna, men ja, hittar vi ett bra koncept och rätt personer som vill driva verksamheten så kommer vi aktivt att stödja det, säger Johanne Gabrielson

421 42 Västra Förlund

Frölunda Torg storinvesterar i unikt grönt energiprojekt!8.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Frölunda Torg lanserar i år projektet Geo Sol, en jätteinvestering i förnybar energi som ska försörja fastigheten. Unikt är att energin från solen omvandlas till komfortkyla och spillvärmen från den processen lagras i berget till vintern när värmen behövs. Investeringen beräknas till cirka 32 miljoner kronor, och sänker årligen Frölunda Torgs fossila utsläpp med 225 ton C02. – Det är en investering för klimatet, och ett led i ett omfattande och nytänkande hållbarhetsarbete, säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Unik juldekor på Frölunda Torg26.11.2018 11:03:00 CETPressmeddelande

Årets julbelysning på Frölunda Torg är världsunik och spektakulär - ett strålande Askungens häst- och vagnekipage med glittrande ljus, placerat i Centralhallen. - Det är en magisk upplevelse, en sagomiljö att uppleva bortom det kommersiella. En plats att mötas på och drömma sig bort en stund. på, säger Johanne Gabrielson, marknadschef på Frölunda torg. I Centralhallen, mitt i Frölunda Torg, har alltså Askungens fina vagn parkerat med ett hästekipage och en pumpavagn på byggts upp. Hela ekipaget är 14 meter långt och pumpavagnen fyra meter hög. Totalt är det 6000 ledlampor som glittrar över hela vagnen och hästarna. Den unika och spektakulära juldekoren kompletteras av ett sagolandskap med prinsessans slott som skymtas i horisonten och små härliga vintermiljöer med feér och andra sagofigurer som bidrar till den magiska atmosfären. – Frölunda Torg har nu i tre år arbetat konsekvent i sin varumärkesplattform kring att skapa ”Händelsernas Centrum”. Förra året gjorde vi den lyckade julkampa