Frölunda Torg

Frölunda Torg först i världen: Butik helt skapad av besökarna

Dela

En helt ny butik vars innehåll helt bestämts av besökarna. Det blir verklighet i vår när Frölunda Torg som första köpcentrum i världen låter besökarna rösta fram ett helt nytt butikskoncept. Öppning av den nya butiken sker 26 april. – Vi vill bjuda på upplevelser som man bara kan få här, då får man ta lite risker även om det känns lite läskigt, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

Frölunda Torg ska alltså öppna världens första butik där besökarna bestämt allt. Det är från den här veckan möjligt för besökarna att skicka in förslag på vad en ny butik skulle kunna innehålla. Allt är tillåtet att föreslå, med ett undantag: det måste vara förslag på verksamhet som idag saknas i köpcentrumets utbud.

Så småningom kommer allmänheten även att kunna rösta på allt annat som rör butikens utformning: inredning, butikens slogan, personalens kläder och till och med vilken musik som ska spelas i butiken.

– Vi vill sticka ut hakan, skapa en upplevelse utöver det vanliga. Vi lägger detta helt i besökarnas händer och låter de bestämma allt, vi vill ju vara ett annorlunda köpcentrum som överraskar och bjuder på nya upplevelser. Lite läskigt om du frågar mig, men också väldigt spännande, säger Johanne Gabrielson, marknadschef, Frölunda Torg.

Frölunda Torg kommer efter genomförd omröstning att bestämma vilket det vinnande konceptet blir. Resultat hålls däremot hemligt fram till öppnandet den 26 april. Röstning sker både online och via skärmar i Centralhallen på Frölunda Torg där den nya butiken också kommer att placeras.

– Vi är otroligt nyfikna på vad det kommer för förslag, och det känns både nyttigt och viktigt för oss att lyssna på och ha med dialog med våra besökare. Bara så kan vi utvecklas som köpcentrum och fortsätta vara attraktiva och spännande.

Med 200 butiker, vård och service varav 25 matställen har Frölunda Torg ett brett utbud, och köpcentrumet har inga problem med att hitta nya hyresgäster när lokaler blir tomma.

Butiken kommer till att börja med att hållas öppen en månad, likt en popup-butik. Men tanken är att försöka hitta en verksamhet som faktiskt fyller ett behov och som på sikt kan bli permanent.

– Vi tar ett steg i taget, det är meningen att det bli en spännande och rolig process fram tills butiken kan öppna, men ja, hittar vi ett bra koncept och rätt personer som vill driva verksamheten så kommer vi aktivt att stödja det, säger Johanne Gabrielson

 

Kontakter

Bilder

Om

Frölunda Torg
Frölunda Torg

421 42 Västra Frölunda

http://frolundatorg.se/

Frölunda Torg är ett av Göteborgs största och samtidigt mysigaste köpcentrum beläget i närheten av havet och stadens södra skärgård. Här finns ca 200 butiker, ett brett utbud av välkända varumärkesaffärer, marknadsledande kedjor och små specialbutiker under ett tak. Bilparkering är fri i tre timmar och spårvagn och buss stannar precis utanför entrén.

Följ Frölunda Torg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Frölunda Torg

Unik energianläggning på Frölunda Torg invigd: producerar nio andelar energi för varje andel köpt elenergi16.10.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Frölunda Torgs gröna jätteinvestering i förnybar energi, Geo Sol, invigdes nyligen i närvaro av politiker från miljö- och klimatnämnden i Göteborgs stad. – Vi producerar nästan nio andelar energi för varje andel köpt elenergi. Vi har hittills producerat över 1100 MWh energi i form av värme, kyla, tappvarmvatten och elektricitet från solcellerna, säger Henrik Pihlblad, teknisk chef Skandia Fastigheter.

Prestigeladdade nomineringar för Frölunda Torg25.9.2019 16:05:10 CESTPressmeddelande

Frölunda Torg är nominerade i två prestigefulla kategorier i NCSC Sweden Awards, Best Marketing Campaign för en av köpcentrumets besökare framröstad pop-up-butik och Best Innovation för det unika klimatprojektet GeoSol. – Det är ett kvitto på att vi gör ett bra arbete på områden som är oerhört viktiga för oss – kundens upplevelse och hållbarhetsarbete, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

Frölunda Torg vann guld för Nordens bästa marknadsföringskampanj5.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Frölunda Torg fortsätter att vinna priser – igår vann köpcentrumet i Göteborg guld i kategorin Nordens bästa marknadsföringskampanj på NCSC Awards stora gala för sin kampanj med Alonnika som bodde två veckor inne i köpcentrumet. – Vi kommer att fortsätta att våga tänka annorlunda för att utveckla kundens upplevelse, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum