Frölunda Torg tävlar om designpris

Frölunda Torgs nylanserade hemsida frolundatorg.se har nominerats till Designpriset 2019 – omröstningen i den prestigefyllda tävlingen pågår för fullt. Tidigare i somras tog Frölunda Torg guld i NCSC Awards, för Nordens bästa marknadsföringskampanj.

Frölunda Torgs nylanserade hemsida frolundatorg.se har nominerats till Designpriset 2019.

Sedan 2004 delas Svenska Designpriset årligen ut med syftet att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Tävlingen arrangeras av Batteri Kommunikation och är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och andra liknande kreativa områden.

Sajten frolundatorg.se tävlar i kategorin Information - digital. Bidragen bedöms utifrån kriterier som hur formen kommunicerar ut budskap och funktion, vilken effekt formen ger, det designmässiga hantverket och vilken känsla designen skapar:

– Vi vet att våra besökare främst söker efter butiker, matställen och öppettider, och endast ett par procent sökte på inspirerande innehåll eller övriga artiklar. Därför lägger vi mindre krut på den sortens innehåll, säger Johanne Gabrielsson, marknadschef på Frölunda Torg.

Sidans färg och formspråk följer Frölunda Torgs grafiska profil och tonalitet, vilket gör att besökaren känner igen sig från vår övriga marknadskommunikation.

En högst namnkunnig jury från branschen har arbetat med nomineringarna under juli och augusti. Omröstningen, i vilken hela Designsverige får vara med och rösta fram vinnaren, öppnade den 3 september för Frölunda Torgs kategori.

– Det är alltid roligt att bli nominerad i olika tävlingar, det är ju ett kvitto på att vi gör saker på rätt sätt. Och det är oerhört kul att just hemsidan uppmärksammas, då den inte är en traditionell hemsida för ett köpcentrum. Med vår nya hemsida har besökarna ökat från 30 000 till 40 000 per månad vilket är otroligt kul.

För designen svarar byrån Dear Friends i Göteborg:

– Sidans design och funktioner har utgått ifrån besökarnas önskemål och behov, som i kombination med en modern grafisk profil ska skapa en enkel och positiv användarupplevelse, säger Roger Brovik, Digital Strateg på Dear Friends.

Vinnarna presenteras på Rondo, Liseberg i Göteborg den 17 oktober. Sammanlagt delas då 23 guldmedaljer och 23 silverdiplom ut. Dessutom delas Juryns pris, Årets designer och Årets våghals ut. Den 18 oktober presenteras samtliga vinnare på www.designpriset.se.

Här sker omröstningen:

Notera att du måste:
1) klicka på det bidrag du vill rösta på
2) scrolla ned till slutet av sidan & klicka ”gå vidare till nästa steg”
3) fyll i din e-mail
4) klicka på verifieringslänken i mailet du ska ha fått (obs! kolla skräpposten)

Röstningen pågår mellan den 2 – 9 september.

Vinnaren presenteras den 17 oktober.