
Frölunda Torg vann guld för Nordens bästa marknadsföringskampanj
Frölunda Torg fortsätter att vinna priser – igår vann köpcentrumet i Göteborg guld i kategorin Nordens bästa marknadsföringskampanj på NCSC Awards stora gala för sin kampanj med Alonnika som bodde två veckor inne i köpcentrumet. – Vi kommer att fortsätta att våga tänka annorlunda för att utveckla kundens upplevelse, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

NCSC, Nordic Council of Shopping Centers delar årligen ut NCSC Awards till köpcentrum som gjort extraordinära insatser inom olika kategorier. I årets upplaga som hölls på Münchenbryggeriet i Stockholm belönades Frölunda Torg för sin uppmärksammade marknadsföringskampanj som genomfördes julen 2018 då en kvinna vid namn Alonnika fick flytta in i ett eget hus mitt i köpcentrumet och bo där i två veckor. Alonnika rapporterade om alla sina upplevelser i sociala medier.
– På Frölunda Torg finns 200 butiker, 25 restauranger och massa service. Vi ville visa upp utbudet på ett annorlunda sätt, så föddes idén till kampanjen, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.
NCSC Awards börjar med nationella tävlingar i varje nordiskt land, där vinnarna sedan tävlar mot varandra i NCSC Nordic Awards-finalen. Redan i höstas vann Frölunda Torg guld med kampanjen och fick således tävla mot sina nordiska konkurrenter. Vinnarna i de nordiska länderna ställdes igår mot varandra i NCSC Nordic Awards 2019 – och även här blev det alltså guld för Frölunda Torg och utnämning till ”Best Nordic Markering Campaign 2019”.
– Jag är ödmjukt tacksam och stolt över att få jobba med världens bästa team och byrå, Dear Friends i Göteborg. Den här kampanjen involverade både hyresgäster och kunder på ett helt nytt sätt. Vi lärde oss otroligt mycket, och priset blir en sporre att fortsätta att våga tänka annorlunda och arbeta för att utveckla upplevelsen av Frölunda Torg, säger Johanne Gabrielson.
Kampanjen får i och med den nordiska vinsten ”Nordic Star” av MK Illumination och går vidare till tävlingen ICSC European Awards 2020 som hålls i London i september.
Juryns motivering till guldkampanjen:
”En väl genomförd kampanj som på ett innovativt och smart sätt involverar såväl besökarna och centret som hyresgästerna och ger en känsla av att här finns allt man behöver för en fungerande tillvaro – här skulle man kunna bo. Kampanjen drivs framåt genom en fantastisk huvudperson som sprider en varm och trevlig hemma-hos-känsla och som väcker nyfikenhet och lust att följa kampanjen framåt. En unik och intelligent kampanjuppbyggnad där sociala medier och upplevelse på plats löper parallellt sida vid sida. En tydlig idé och klara målsättningar som överträffade alla förväntningar och uppsatta mål. En kampanj med händelserna i centrum.”
Bilder

Om
Frölunda Torg är ett av Göteborgs största och samtidigt mysigaste köpcentrum beläget i närheten av havet och stadens södra skärgård. Här finns ca 200 butiker, ett brett utbud av välkända varumärkesaffärer, marknadsledande kedjor och små specialbutiker under ett tak. Bilparkering är fri i tre timmar och spårvagn och buss stannar precis utanför entrén.
Välkommen!
Följ Frölunda Torg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Frölunda Torg
Frölunda Torg återhämtar sig - nu öppnar två nya butiker19.10.2020 07:59:45 CEST | Pressmeddelande
På Frölunda Torg händer mycket i år – bara i oktober öppnar två nya butiker, barn- och babybutiken Lilla Rummet och köksproduktkedjan Kitch´n. – Att förnya och anpassa utbudet av butiker på ett köpcentrum till nya vanor är viktigare än någonsin, säger Anders Strand, Centrumchef Frölunda Torg, som nu ser att en återhämtning sker trots pandemins konsekvenser: tappet av besökare och omsättning fortsätter att krympa.
Strålande effekt av stora energiprojektet på Frölunda Torg5.10.2020 11:00:17 CEST | Pressmeddelande
För drygt ett år sedan invigdes GeoSol på Frölunda Torg, en jätteinvestering i förnybar energi som försörjer köpcentrumet med såväl kyla som värme. Redan ett år senare syns en strålande tydlig effekt: - Minskade inköp av fjärrvärme och el för att energiförsörja fastigheten har redan bidragit till ett minskat CO2-utslätt på ca 190 ton årligen. Det motsvarar exempelvis 1189 flygresor från Göteborg till Barcelona, säger Henrik Pihlblad, teknisk chef Frölunda Torg och ansvarig för projektet.
Lidl etablerar sig på Frölunda Torg30.6.2020 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl öppnar nytt på Frölunda Torg. Den stora dagligvaruhandelkedjan, med nära 200 butiker i hela landet, beräknar öppna under årets sista kvartal. – Våra besökare har efterfrågat ytterligare en livsmedelsaktör, nu stärks vår attraktionskraft, säger Anders Strand, Centrumchef Frölunda Torg, som trots en tuff vår kan glädjas åt ett stort antal nyetableringar i år.
Miniprice etablerar sig på Frölunda Torg7.5.2020 11:45:52 CEST | Pressmeddelande
Miniprice, med fokus på livsmedel från Mellanöstern och Balkan, har efter flera framgångsrika år i Strömstad och Bergsjön i Göteborg nu valt att etablera sig på Frölunda Torg. – Att i dessa tider hitta en aktör med stor långsiktighet känns härligt, och deras utbud är verkligen efterfrågat i området, säger Tobias Heurlin, Bitr. Centrumchef.
Tre nytillskott på Frölunda Torg i vår23.4.2020 09:33:46 CEST | Pressmeddelande
Coronakrisen har drabbat inte minst restaurangnäringen – men Glenn Sportsbar har nu öppnat på köpcentrumet Frölunda Torg i Göteborg. Därmed får det redan stora utbudet av restauranger ett välkommet nytillskott. – Att vi nu kan bredda utbudet med en sportbar känns både efterlängtat och spännande, säger Tobias Heurlin, biträdande Centrumchef Frölunda Torg. Två nya butiker öppnar även inom kort på köpcentrumet: skokedjan Skechers och zoobutiken Arken Zoo.
Frölunda Torg lyfter till högsta säkerhetsnivå12.12.2019 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Frölunda Torg har nått högsta säkerhetsnivå som köpcentrum. Ett medvetet arbete att genomlysa säkerhetsarbetet har gett resultat: i år delades det högsta betyget, Excellent, ut av internationella säkerhetscertifieringen SAFE Retail Destination.
Vintervärlden på Frölunda Torg - siktar på bli juldestination i Göteborg28.11.2019 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Frölunda Torg gör en jätteinvestering för att skapa en julupplevelse utöver det vanliga i köpcentrumet – I år presenteras Vintervärlden: – På sikt vill vi etablera oss som en av de självklara juldestinationerna i Göteborg, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.