Frukostseminarium: Sveriges exportsektor växer

Har industrins andel av Sveriges BNP fortsatt att minska efter finanskrisen, eller är det en synvilla? Är ”the Swedish industry de facto basically gone”? Har Sveriges produktion av exportprodukter fortsatt att utvecklas med ett ökat tjänsteinnehåll? Har exportindustrin fortsatt att sprida ut sin produktion utmed globala värdekedjor, eller har trenden brutits efter finanskrisen?

Teknikföretagen har svar på dessa frågor i en ny rapport som bygger på uppdaterad statistik från Statistiska centralbyrån samt OECD. Rapporten kartlägger utvecklingen av sambanden mellan industrin och dess leverantörer från 2008 och framåt. Internationell statistik från OECD visar dessutom nya trender i globala värdekedjor som analyseras i rapporten. Förutom denna kartläggning kommer Teknikföretagen ta upp möjliga förklaringar till de trender som identifieras.

När? 4 april, kl 09.00-10.00

Var? Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm

Frukostseminarium, kaffe och smörgås serveras från 08.30.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.