Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Tid: Onsdag den 18 april, kl 08:30-09:30 (frukost serveras från 08:00)
Plats: SIS, Swedish Standards Institute, Solnavägen 1 E, Torsplan, Stockholm
Anmälan: Eva Högström, pressansvarig, eva.hogstrom@sis.se, tel 0704-269862

Deltagare:

Therese Sjöberg, innovationsledare, Innovationsplatsen, Karolinska universitetssjukhuset
Mikael Bäckström, medgrundare, ImagineCare
Nima Jokilaakso, projektledare digital hälsa, Swecare Foundation
Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS, Swedish Standards Institute
Frukostseminariet avslutas med en paneldiskussion som leds av Ylva Williams, VD, Stockholm Science City.

Kommunikation, omsorgslösningar och patientadministration sker allt mer med hjälp av digital teknologi. Svensk vård är i förändring och ställs inför nya utmaningar och möjligheter. Teknologiska framsteg, banbrytande medicinsk forskning och det faktum att vi får en allt äldre befolkning skapar ett högt förändringstryck. I Sverige finns det gott om entreprenörer som bidrar med spännande produkt- och tjänsteinnovationer inom hälso- och vårdsektorn.

– Enligt regeringens Vision e-hälsa 2025 ska Sverige bli bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter. Standarder är en betydelsefull del av utvecklingen. Det behövs gemensamma internationella lösningar för hälsoinformatik och informationssäkerhet med tydliga kvalitetskrav på nya innovationer som till exempel hälsoapplikationer, säger Dan Nilsson, standardiseringschef, SIS, Swedish Standards Institute.

I samband med seminariet släpps ett nummer av tidningen Magasinet S med tema e-hälsa.

Välkommen!

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00 CETPressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.