Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Tid: Onsdag den 18 april, kl 08:30-09:30 (frukost serveras från 08:00)
Plats: SIS, Swedish Standards Institute, Solnavägen 1 E, Torsplan, Stockholm
Anmälan: Eva Högström, pressansvarig, eva.hogstrom@sis.se, tel 0704-269862

Deltagare:

Therese Sjöberg, innovationsledare, Innovationsplatsen, Karolinska universitetssjukhuset
Mikael Bäckström, medgrundare, ImagineCare
Nima Jokilaakso, projektledare digital hälsa, Swecare Foundation
Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS, Swedish Standards Institute
Frukostseminariet avslutas med en paneldiskussion som leds av Ylva Williams, VD, Stockholm Science City.

Kommunikation, omsorgslösningar och patientadministration sker allt mer med hjälp av digital teknologi. Svensk vård är i förändring och ställs inför nya utmaningar och möjligheter. Teknologiska framsteg, banbrytande medicinsk forskning och det faktum att vi får en allt äldre befolkning skapar ett högt förändringstryck. I Sverige finns det gott om entreprenörer som bidrar med spännande produkt- och tjänsteinnovationer inom hälso- och vårdsektorn.

– Enligt regeringens Vision e-hälsa 2025 ska Sverige bli bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter. Standarder är en betydelsefull del av utvecklingen. Det behövs gemensamma internationella lösningar för hälsoinformatik och informationssäkerhet med tydliga kvalitetskrav på nya innovationer som till exempel hälsoapplikationer, säger Dan Nilsson, standardiseringschef, SIS, Swedish Standards Institute.

I samband med seminariet släpps ett nummer av tidningen Magasinet S med tema e-hälsa.

Välkommen!

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande