Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Tid: Onsdag den 18 april, kl 08:30-09:30 (frukost serveras från 08:00)
Plats: SIS, Swedish Standards Institute, Solnavägen 1 E, Torsplan, Stockholm
Anmälan: Eva Högström, pressansvarig, eva.hogstrom@sis.se, tel 0704-269862

Deltagare:

Therese Sjöberg, innovationsledare, Innovationsplatsen, Karolinska universitetssjukhuset
Mikael Bäckström, medgrundare, ImagineCare
Nima Jokilaakso, projektledare digital hälsa, Swecare Foundation
Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS, Swedish Standards Institute
Frukostseminariet avslutas med en paneldiskussion som leds av Ylva Williams, VD, Stockholm Science City.

Kommunikation, omsorgslösningar och patientadministration sker allt mer med hjälp av digital teknologi. Svensk vård är i förändring och ställs inför nya utmaningar och möjligheter. Teknologiska framsteg, banbrytande medicinsk forskning och det faktum att vi får en allt äldre befolkning skapar ett högt förändringstryck. I Sverige finns det gott om entreprenörer som bidrar med spännande produkt- och tjänsteinnovationer inom hälso- och vårdsektorn.

– Enligt regeringens Vision e-hälsa 2025 ska Sverige bli bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter. Standarder är en betydelsefull del av utvecklingen. Det behövs gemensamma internationella lösningar för hälsoinformatik och informationssäkerhet med tydliga kvalitetskrav på nya innovationer som till exempel hälsoapplikationer, säger Dan Nilsson, standardiseringschef, SIS, Swedish Standards Institute.

I samband med seminariet släpps ett nummer av tidningen Magasinet S med tema e-hälsa.

Välkommen!

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.

Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg23.3.2018 09:20Pressmeddelande

Regeringen har beslutat att bevilja SIS, Swedish Standards Institutes ansökan om medel på 3 miljoner kronor under 2018 för att fortsätta utvecklingen av nationella standarder avseende kvalitetssäkring av verksamhet inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och HVB-hem (Hem för vård och boende). Medlen ska även stödja den fortsatta utvecklingen av europeiska tjänstestandarder inom trygghetskedjan för trygghetslarm, patientdelaktighet inom personcentrerad vård samt kvalitet i äldreomsorgen.