Fryshuset Basket går upp i SBL

På måndagskvällen tog Svenska Basketbollförbundets styrelse beslutet. Fryshuset, som vann Superettan herr, bedöms ha tillräcklig ekonomi och organisation för att ta en plats i SBL herr nästa säsong. Den högsta herrserien kommer därmed fortsatt att innehålla ett lag från Stockholm.
Foto: Anders Tillgren

Nykomlingen är dock ingen dununge. Fryshuset Basket är Sveriges överlägset största basketklubb och en av Idrottssveriges största föreningar med över 2700 licensierade spelare. Grunden till föreningen finns i klassiska KFUM Söder som grundades av Lars-Åke Nilsson, Svenska Basketbollförbundets förste ordförande. Föreningen har 10 SM-guld på herrsidan och 4 SM-guld på damsidan. De flesta vunna som KFUM Söder men även i namnen Stockholm Capitals och 08 Stockholm. 1984 fick en grupp personer med ledning av Anders Carlberg uppdrag av KFUM Söder att ordna en lokal som kunde fungera som baskethall för alla barn och unga på Söder. De kom att renoverade ett gammalt fryslager och byggde om det till en idrottshall. Detta var starten på stiftelsen KFUM Fryshuset och det som idag är Fryshuset.

Föreningen tävlade så sent som 2016/2017 i SBL dam under namnet Fryshuset Basket, men beslutade då att dra sig ur den högsta serien på grund av marknadsmässiga skäl. I samband med det sade dock föreningen att ambitionen ”är fortsatt väldigt hög och klubben har för avsikt att i framtiden delta i landets högsta serier med representationslag på både dam- och herrsidan”. Nu är det alltså dags igen.

- Superspännande att vi nu tar klivet tillbaka till ligan. Det är något år tidigare än vår ursprungsplan, men vi ser att det finns ett behov i vår förening för ett Basketliganlag. Vår verksamhet är mogen för att ta det klivet nu. Vi har en ungdomsverksamhet som kryllar av unga talanger som behöver kunna ta nästa steg i sin basketutveckling. Vi ser även att basketen i Stockholm behöver ett lag i Basketligan för att behålla den otroligt starka basketkulturen som finns i staden, säger Choukri Khotar, verksamhetschef Fryshuset Basket.

Fryshuset vann Superettan säsongen 2019/2020 med mestadels egna talanger som de alltså plockade från den enorma ungdomsverksamheten. De har utbildat en mängd spelare som fått stipendier på college i USA. Det är på damsidan de har fått fram flest spelare med toppar i landslagsspelarna Farhiya Abdi, Danielle Hamilton Carter, Nathalie Fontaine. På herrsidan är det utan tvekan Rudy Mbemba som är den största profilen.

– Fryshuset är en av Sveriges mest klassiska föreningar som ständigt lyckas att lyssna in och förändra sig för att vara relevanta för sin samtid. Vi är glada över att se dem på högsta nivån, säger Svenska Basketbollförbundets generalsekreterare Johan Stark.

Foto: Anders Tillgren