FSO Fria förskolor ny samarbetspartner till Hogia

Hogia har tecknat samarbetsavtal med FSO Fria förskolor som är en nationell branschorganisation för idéburna fristående förskolor. Genom samarbetet med Hogia erbjuds de förskolor som är anslutna till branschorganisationen hjälp med lokalt installerade eller webbaserade systemstöd för bland annat tidrapportering, löner, bokföring och fakturering, vilka automatiserar många administrativa moment.

En femtedel av alla barn i Sverige går i en av de 2 700 fristående förskolor som finns över hela landet. Skolor som drivs som kooperativ, av en förening, stiftelse eller ett aktiebolag. Branschorganisationen FSO Fria förskolor arbetar för alla barns lika möjlighet till utveckling oavsett huvudman och är partipolitiskt och religiöst obunden. Branschorganisationen har närmare 400 förskolor som medlemmar.

– Från FSO:s sida är vi glada över det avtal som nu har tecknats med Hogia. Vi ser avtalet som ytterligare en möjlighet att stödja våra medlemmar så att de på ett effektivt sätt kan fortsätta att bedriva en god verksamhet för barnen, berättar Mimmi von Troil, vd på FSO Fria förskolor.

– Inom Hogia har vi en branschuppdelning som ger oss bättre förutsättningar till att förstå våra kunders vardag, det gäller för såväl nystartade som väletablerade förskolor och skolor. Våra kunder får också tillgång till en branschkunnig support, berättar Jessica Andersson, försäljningsansvarig på Hogia.

Ett webbaserat system för ekonomi och lön innebär att arbetsuppgifter kan fördelas internt och hanteras av flera användare samtidigt. Användarna har åtkomst oberoende var de befinner sig. Med rätt systemstöd säkerställer samtidigt FSO Fria förskolors medlemmar att barnens och de anställdas personuppgifter lagras och hanteras på ett korrekt sätt enligt kraven i EU:s nya dataskyddsförordning GDPR.

Hogia kommer att delta vid FSO-dagen 2018 den 27 april i Göteborg.

Kontaktpersoner:

Jessica Andersson, försäljningsansvarig Hogia Mid Office
Tel: +46 (0) 303-72 56 71
E-post: jessica.andersson@hogia.se

Mimmi von Troil, vd på FSO Fria förskolor
Tel: +46 (0) 31 309 90 11
E-post: mt@fso.se

Om FSO Fria Förskolor

FSO Fria förskolor är nationell branschorganisation för fristående idéburna förskolor i Sverige. FSO är partipolitiskt och religiöst obundet, och är en medlemsägd, medlemsstyrd och medlemsfinansierad organisation där medlemmarna har definierat organisationens uppdrag – ”att utifrån ett barnperspektiv arbeta för alla barns lika möjlighet till utveckling oavsett huvudman för förskolan.” Läs mer på www.fso.se

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.