FUGA av Agnieszka Smoczyńska uttagen till Cannes kritikervecka

Film i Västs samproduktion Fuga av polska regissören Agnieszka Smoczyńska har tagits ut till kritikerveckan i Cannes, Semaine de la Critique. Filmen är producerad av Agnieszka Kurzydło, MD4, i samproduktion med bland andra Jonas Kellagher på Göteborgsbolaget Common Grounds och Film i Väst. Delar av postproduktionen görs av Göteborgsbolaget CloudBerry Post.

Filmen handlar om Alicja, som drabbats av minnesförlust och som återskapat sin egen fria livsstil. Två år senare återvänder hon till sin familj samtidigt som hon vänder sig mot sin roll som hustru, mamma och dotter. Hennes ifrågasättande make och son har svårt att acceptera denna kvinna som samtidigt verkar välbekant men ändå beter sig som en främling. Känslor av främlingsskap, kärlek och klargöranden återuppväcker hennes inre glöd.

Agnieszka Smoczyńska är utbildad vid Faculty of Radio and Television in Katowice och i master classes vid Wajda Film School. Hon har gjort en rad kort- och långfilmer samt dokumentärer som firat framgångar på polska och internationella festivaler. Första långfilmen, The Lure (2015), experimenterar med musikalens och skräckfilmens genrer. Filmen har belönats vid festivalerna i Fantasporto, Sofia, Montreal, Vilnius och Sundance, där hon mottog Special Jury Prize för “a unique vision and design”. I år fick hon även ta emot Global Filmmaking Award i Sundance. Urval av filmer: 2018 Fugue, 2015 The Lure, 2010 Viva Maria!, 2007 Aria Diva, 2004 3 love, 2003 The Hat.

Fuga (Fugue) är en svensk-polsk-tjeckisk samproduktion. Producent MD4 (Polen), i samproduktion med Axman Production (Tjeckien), Common Ground Pictures (Sverige), Odra-Film (Polen),Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy (Polen), Film i Väst (Sverige) med Magic Lab (Tjeckien som partner och med stöd av Polish Film Institute, Czech Film Fund, Eurimages, The Lower Silesia Film Fund from the funds of City of Wrocław and Lower Silesia Region.

Göteborg abdikerar som filmstad28.11.2018 14:54Pressmeddelande

Det senaste dygnet har jag blivit kontaktad av många upprörda producenter och filmarbetare i Göteborg. Nyheten har nått dem om att Göteborgs stads kulturförvaltning och kulturnämnd drar tillbaka 4,5 miljoner i anslag till Film i Väst 2019. Alla jag pratat med har varit eniga om att beslutet innebär att Göteborg därmed abdikerar som filmstad. För det är det beslutet faktiskt innebär. Det beklagar Film i Väst. För Göteborg behövs om vi ska vara en framgångsrik filmregion där vi gemensamt tar ansvar, samfinansierar och mobiliserar kraft i en alltmer konkurrensutsatt bransch där även regionerna i Sverige sinsemellan konkurrerar.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.