FUGA av Agnieszka Smoczyńska uttagen till Cannes kritikervecka

Film i Västs samproduktion Fuga av polska regissören Agnieszka Smoczyńska har tagits ut till kritikerveckan i Cannes, Semaine de la Critique. Filmen är producerad av Agnieszka Kurzydło, MD4, i samproduktion med bland andra Jonas Kellagher på Göteborgsbolaget Common Grounds och Film i Väst. Delar av postproduktionen görs av Göteborgsbolaget CloudBerry Post.

Filmen handlar om Alicja, som drabbats av minnesförlust och som återskapat sin egen fria livsstil. Två år senare återvänder hon till sin familj samtidigt som hon vänder sig mot sin roll som hustru, mamma och dotter. Hennes ifrågasättande make och son har svårt att acceptera denna kvinna som samtidigt verkar välbekant men ändå beter sig som en främling. Känslor av främlingsskap, kärlek och klargöranden återuppväcker hennes inre glöd.

Agnieszka Smoczyńska är utbildad vid Faculty of Radio and Television in Katowice och i master classes vid Wajda Film School. Hon har gjort en rad kort- och långfilmer samt dokumentärer som firat framgångar på polska och internationella festivaler. Första långfilmen, The Lure (2015), experimenterar med musikalens och skräckfilmens genrer. Filmen har belönats vid festivalerna i Fantasporto, Sofia, Montreal, Vilnius och Sundance, där hon mottog Special Jury Prize för “a unique vision and design”. I år fick hon även ta emot Global Filmmaking Award i Sundance. Urval av filmer: 2018 Fugue, 2015 The Lure, 2010 Viva Maria!, 2007 Aria Diva, 2004 3 love, 2003 The Hat.

Fuga (Fugue) är en svensk-polsk-tjeckisk samproduktion. Producent MD4 (Polen), i samproduktion med Axman Production (Tjeckien), Common Ground Pictures (Sverige), Odra-Film (Polen),Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy (Polen), Film i Väst (Sverige) med Magic Lab (Tjeckien som partner och med stöd av Polish Film Institute, Czech Film Fund, Eurimages, The Lower Silesia Film Fund from the funds of City of Wrocław and Lower Silesia Region.

Film i Väst Talks: Tomas Eskilsson om filmen efter pandemin19.5.2020 09:45:32 CESTPressinbjudan

Välkommen till Film i Väst Talks med Tomas Eskilsson som i en intervju av Ulrika Grönérus reflekterar över filmlandskapet på andra sidan pandemin. Vad händer med biograferna? Hur många filmaktörer och hur många frilansare kommer försvinna under krisen? Kommer produktionerna att återupptas? Blir det några skatterabatter i Sverige? Vad får streamingtjänsternas framfart för följder? Vad händer med kvalitetsfilmen?

Pandemin och filmen - hur ser framtiden ut för film och tv-drama?23.4.2020 13:21:00 CESTPressmeddelande

Hur ser det filmlandskapet ut på andra sidan pandemin? Vad händer om kinesiskägda AMC, som i sin tur äger Filmstaden, går i konkurs? Hur många filmaktörer och hur många frilansare kommer försvinna under krisen? Kommer produktionerna repatrieras? Blir det några skatterabatter i Sverige? Vad får streamingtjänsternas framfart för följder? Vad händer med kvalitetsfilmen? Film i Västs omvärldsanalytiker Tomas Eskilsson ger en tillståndsbeskrivning av filmen, internationellt och på hemmaplan, och spanar in i framtiden. Texten är också publicerad i Point of View.

Nya stjärnskott klara för Ruben Östlunds Triangle of Sadness4.2.2020 16:02:26 CETPressmeddelande

Nu presenteras skådespelarna för Ruben Östlunds kommande film Triangle of Sadness, en episk satir som utspelar sig i modevärlden och de superrikas universum. Den internationella ensemblen kommer ledas av unga skådespelarstjärnskotten Harris Dickinson och Charlbi Dean ackompanjerade av den trefaldigt Oscar©-nominerade Woody Harrelson. Inspelningarna påbörjas den 19 februari i Göteborg och Trollhättan och fortsätter därefter på en lyxyacht i den grekiska övärlden. Filmen beräknas ha premiär 2021 och SF Studios kommer att distribuera filmen i Norden. Filmen produceras av Erik Hemmendorff, Plattform Produktion och Philippe Bober, Coproduction Office, i samproduktion med Film i Väst bland andra.