FUGA av Agnieszka Smoczyńska uttagen till Cannes kritikervecka

Film i Västs samproduktion Fuga av polska regissören Agnieszka Smoczyńska har tagits ut till kritikerveckan i Cannes, Semaine de la Critique. Filmen är producerad av Agnieszka Kurzydło, MD4, i samproduktion med bland andra Jonas Kellagher på Göteborgsbolaget Common Grounds och Film i Väst. Delar av postproduktionen görs av Göteborgsbolaget CloudBerry Post.

Filmen handlar om Alicja, som drabbats av minnesförlust och som återskapat sin egen fria livsstil. Två år senare återvänder hon till sin familj samtidigt som hon vänder sig mot sin roll som hustru, mamma och dotter. Hennes ifrågasättande make och son har svårt att acceptera denna kvinna som samtidigt verkar välbekant men ändå beter sig som en främling. Känslor av främlingsskap, kärlek och klargöranden återuppväcker hennes inre glöd.

Agnieszka Smoczyńska är utbildad vid Faculty of Radio and Television in Katowice och i master classes vid Wajda Film School. Hon har gjort en rad kort- och långfilmer samt dokumentärer som firat framgångar på polska och internationella festivaler. Första långfilmen, The Lure (2015), experimenterar med musikalens och skräckfilmens genrer. Filmen har belönats vid festivalerna i Fantasporto, Sofia, Montreal, Vilnius och Sundance, där hon mottog Special Jury Prize för “a unique vision and design”. I år fick hon även ta emot Global Filmmaking Award i Sundance. Urval av filmer: 2018 Fugue, 2015 The Lure, 2010 Viva Maria!, 2007 Aria Diva, 2004 3 love, 2003 The Hat.

Fuga (Fugue) är en svensk-polsk-tjeckisk samproduktion. Producent MD4 (Polen), i samproduktion med Axman Production (Tjeckien), Common Ground Pictures (Sverige), Odra-Film (Polen),Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy (Polen), Film i Väst (Sverige) med Magic Lab (Tjeckien som partner och med stöd av Polish Film Institute, Czech Film Fund, Eurimages, The Lower Silesia Film Fund from the funds of City of Wrocław and Lower Silesia Region.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.

Film i Västs samproduktion THE WILD PEAR TREE i huvudtävlan i Cannes19.4.2018 00:00Pressmeddelande

Tidigare Cannes-vinnaren, den turkiske regissören Nuri Bilge Ceylans film The Wild Pear Tree är uttagen till att tävla om en Palme d’Or vid Filmfestivalen i Cannes, som börjar den 8 maj. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney Group. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan. 2014 vann Nuri Bilge Ceylan en Guldpalm med sin film Vinterdvala och han är flerfaldigt nominerad till samma pris i Cannes.