Full pott för Sundahl i mästerlig start i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Lukas Sundahl har gjort det igen – kört till sig maximala poäng i en premiärhelg i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han gjorde det i Falkenberg i fjol och önskereprisen kom på Ring Knutstorp under lördagen. Den regerande mästaren vann inte bara båda premiärracen i mästerskapet. Med dubbla pole positions och snabbaste varv i båda racen såg han dessutom med att få med sig fyra extrapoäng hem till Växjö. – Det här var väl rätt bra. En perfekt start på säsongen, konstaterade han efteråt.

Lukas Sundashl. Foto: Armin Hadzic.

Lukas Sundahl, som jagar sin fjärde titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia, vann båda premiärracen från pole position. I det första utmanades han av Pontus Fredricsson men efter en tajt första kurva kom ändå Sundahl ut i ledning.

Den behöll han hela vägen in i mål. Fredricsson blev tvåa och Hugo Andersson lyckades knipa tredjeplatsen trots att han med kraftig överstyrning på bilen uppvaktades hårt av både Edvin Hellsten och Emil Persson mot slutet.

I det andra heatet var det Hampus Ericsson som delade första startled med Lukas Sundahl, men inte heller han lyckades ta sig om. Ericsson fick inte till någon perfekt start och det utnyttjade Emil Persson som lyckades ta sig förbi. På det elfte varvet kontrade Ericsson emellertid och behöll sedan andraplatsen ända in i mål. Men väl där blev han av med den. Ericsson bestraffades med fem sekunders tidstillägg för att ha kört utanför banan och föll till sjätte plats, samma placering som han hade i race ett. Domslutet blev omdiskuterat och Ericssons team lämnade in en protest. Den avslogs.

I stället för Ericsson blev Emil Persson tvåa och Hugo Andersson körde till sig en ny tredjeplats.

– Jag är nöjd. En bra mycket starkare start än förra året, sa en glad Andersson, som med dubbla 17-poängare är tvåa bakom Sundahl i mästerskapstabellen efter premiären.

– Det kommer bli svårt att rå på honom, men fortsätter göra allt vi kan, säger Andersson.

Emil Persson, som gjorde sin andra deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia, var självklart också belåten med öppningen på mästerskapet.

– Femma och tvåa. Jag är nöjd, målet var att ta så många poäng som möjligt, säger Persson, som bara är två poäng efter Andersson i tabellen.

Målet att få kliva upp på pallen hade även Edvin Hellsten. Göteborgaren var nära i båda racen, men fick nöja sig med fjärde och femte plats. Det är ett facit som räcker till fjärde plats i mästerskapet inför den andra deltävlingen som avgörs i Anderstorp 18-19 juni.

Porsche Sveriges gästbil kördes under premiärhelgen av Fredrik Ekblom. Den trefaldige STCC-mästaren bjöds på en tuff comeback. Sjunde plats i det första heatet följde han emellertid upp med en fjärdeplats i det andra där han bjöd på ett par fina omkörningar.

I Masters Cup, klassen för förare över 40 år, delade Christoffer Bergström och Thomas Karlsson på de båda segrarna och andraplatserna. Prins Carl Philip var trea i det första heatet, men tvingades bryta det andra där Krister Andero fick kliva upp på pallen i stället.

Ring Knutstorp 7-8 maj 2021.

1. Lukas Sundahl, Sundahl-Pampas Racing, 21:37.292

12. Krister Andero (M), Prido Racing, +3 Laps
Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, DNF
Carl Philip Bernadotte (M), Porsche Experience Racing, DNF

Mer resultat och tabeller – se www.carreracup.se

Lukas Sundashl. Foto: Armin Hadzic.
Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic
Topp tre race 1, fr.v: Lukas Sundahl, Pontus Fredriksso, Hugo Andersson.  Foto: Armin Hadzic
Topp tre race 1, fr.v: Lukas Sundahl, Pontus Fredriksso, Hugo Andersson. Foto: Armin Hadzic
Hugo Andersson, Edvin Hellsten.  Foto: Armin Hadzic
Hugo Andersson, Edvin Hellsten. Foto: Armin Hadzic
Emil Persson.  Foto: Armin Hadzic
Emil Persson. Foto: Armin Hadzic
Start race 2.  Foto: Armin Hadzic
Start race 2. Foto: Armin Hadzic
Fredrik Ekblom.  Foto: Armin Hadzic
Fredrik Ekblom. Foto: Armin Hadzic
Prins Carl Philip.  Foto: Armin Hadzic
Prins Carl Philip. Foto: Armin Hadzic
Christoffer Bergström.  Foto: Armin Hadzic
Christoffer Bergström. Foto: Armin Hadzic
Thomas Karlsson.  Foto: Armin Hadzic
Thomas Karlsson. Foto: Armin Hadzic

Alla förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia kör Porsche 911 GT3 Cup (991 II).

I mästerskapet ingår Masters Cup för amatörförare över 40 år.

2021 års mästerskap, som är det 18:e i ordningen, omfattar sex deltävlingar – fem i Sverige och en i Norge – och 14 race. Premiären körs på Ring Knutstorp 7-8 maj och finalen på Mantorp Park 1-2 oktober.

Sedan starten 2004 har Robin Rudholm, Jocke Mangs, Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl vunnit mästerskapet tre gånger var. Sundahl är regerande mästare.

Lukas Sundahl skrev historia – först med fyra titlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia18.9.2021 17:45:56 CEST | Pressmeddelande

Lukas Sundahl har vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia. Igen! Efter tre imponerande heatsegrar på Rudskogen Motorsenter skrev smålänningen ett stycke svensk racinghistoria genom att som förste förare erövra fyra titlar i det prestigefulla mästerskapet. – Roligt att lyckas med något ingen gjort tidigare, sa en mycket belåten Sundahl efter deltävlingen i Norge.

Lukas Sundahl tillbaka på vinnarspåret i Porsche Carrera Cup Scandinavia17.9.2021 20:09:43 CEST | Pressmeddelande

Lukas Sundahl har hittat vinnarspåret i Porsche Carrera Cup Scandinavia igen. Under fredagen vann den regerande mästaren det inledande racet på Rudskogen Motorsenter i Norge före Edvin Hellsten och Hampus Ericsson. – Roligt att få vinna igen, konstaterade Sundahl som efter fem raka segrar i början på säsongen blev utan vinst både i Falkenberg och senast på Gelleråsen Arena.

Mathilda Olsson testade ”framtiden” som uppladdning inför Prins Carl Philips Racing Pokal25.8.2021 20:51:30 CEST | Pressmeddelande

Två dagar kvar till den nionde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal. Då passade Sveriges snabbaste kartingtjej, Mathilda Olsson, på att provköra eldrivna Rotax E20 på GTR Motorpark. – En sjukt kul upplevelse och jag tror det här är framtiden om jag ska vara helt ärlig, säger Olsson, som till helgen vänder åter till Eskilstuna för att försöka försvara sin fjolårsseger i klassen Rotax Max Senior.