Fullspäckat program på Metalliska materials Programkonferens 2021

Den 17 mars höll det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material sin årliga Programkonferens. Årets konferens höll digitalt och lockade ett rekordhögt antal anmälda. När moderator Maja Boström öppnade Programkonferensen 2021 så hade över 250 personer anmält sig.

Metalliska materials programkonferens 2021 bjöd på ett fullspäckat program, som verkligen visade varför konferensen är Sveriges främsta mötesplats för metallforskning. Eftermiddagen startade med ett inledande segment där Metalliska materials programkontor gick igenom aktuella händelser inom forskningsprogrammet. De lyfte det gångna året och talade om hur den närmaste framtiden ser ut för Metalliska material och dess forskningsprojekt.

Nästa del gick under titeln ”Framtida forskningssatsningar” och där talade Metalliska material programchef Gert Nilson om bland annat regeringen forskningsproposition och vad den kan betyda för metallbranschens forskning och de strategiska innovationsprogrammen samt hur SIP 2.0 kan komma att se ut. Sedan talade Milan Elkerbout, från den Bryssel-baserade tankesmedjan CEPS. Bland annat tog han upp gröna europeiska industrisatsningar och han lyfte i synnerhet forskningssatsningen Clean Steel Partnership.

En av de delar av konferensen som genererade mycket intresse på förhand var programpunkten ”Stål och vätgas – Ett framtidsperspektiv”. Där talade först Maria Persson Gulda, CTO på nya och mycket aktuella H2 Green Steel. Hon berättade om det nya bolagets satsning på tillverkning av fossilfritt stål, hur man såg på framtiden och vilken roll som vätgasen spelar i den nya tekniken. Sedan följde Jörgen Westlinder, Sandvik Materials Technology, som fokuserade på hur vätgasen kan användas inom metallindustrin och runt ett framtida vätgassamhälle.

Konferensen gick vidare med Tue Beijer och Jonas Nyvang, som presenterade det nyligen avslutade projektet StilRide. De berättade om den innovativa teknik som projektet använt när man tagit fram den spännande el-mopeden och hur man nu tar produkten mot marknaden.

Nästa ämne var ”Additiv tillverkning: Nuläge och framtid”, där Slawomir Koenig och Håkan Brodin, båda från Siemens Energy pratade om Siemens AM-upplägg och hur de ser på framtiden för tekniken. Sedan talade Annika Strondl, Swerim, om projektet FURAM och dess roadmap för svensk AM och hur framtiden ser ut.

Dagens sista ämne var hur grafen och metaller kan spela tillsammans. Jon Wingborg från det strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen och Mamoun Taher, Graphmatech stod för denna programpunkt. De talade bland annat om hur Metalliska materials SIP-kollega SIO Grafen jobbar, användningsområden för grafen och olika sätt som grafen och metaller kan användas tillsammans inom olika projekt.

Konferensen avslutades med den traditionsenliga prisutdelningen. I år delades det ut priser för både 2020 och 2021, då prisutdelningen under middagen tyvärr blev tvungen att strykas under 2020 års nedkortade konferens. Projektstödens hederspris för bästa rapport 2020 tilldelades projektet New Card. Priset i samma kategori för 2021 tillföll projektet DiffDam. Kategorin Årets överlämning 2020 vanns av projekt Duweltool. 2021 års bästa överlämning gick till StilRide. Huvudpriset Årets Brobyggare för året 2020 gick till Torbjörn Narström, SSAB och Årets Brobyggare 2021 blev Hans Magnusson, Swerim.

Efter prisutdelningen så avslutades Metalliska materials Programkonferens 2021. Konferensens webbsändnings sågs av ett mycket stort antal intresserade deltagare och dagen präglades av intressanta talare och många bra och insiktsfulla frågor från deltagarna.

Metalliska materials Programkonferens är Sveriges viktigaste mötesplats för metallforskning och på grund av rådande restriktioner så föll själva mötet och nätverkandet tyvärr bort i år. Men till 2022 så siktar Metalliska material och dess programkontor på att vi återigen ska kunna träffas och ha en traditionell programkonferens. Väl mött på Metalliska materials Programkonferens 2022!

Filmer från alla programpunkter finns att se på metalliskamaterial.se

ASK II släpper guide för kompetensförsörjning10.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska materials projekt ASK II gör en ansats att ta ett större grepp kring ungas syn på sitt kommande arbetsliv. Många aspekter har därför studerats kring hur exempelvis olika arbetsgivares erbjudande matchar med de ungas tankar. Parametrarna som påverkar ungas val av yrke är många och olika former av rådgivning kan därför få stor betydelse. ASK II har nu släppt guiden ”Guideline för attraktivitet och strategisk kompetensförsörjning för industrin”.

Nytt projekt vill förbättra litiumjonbatterier29.4.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Långtidsegenskaper och tillförlitlighet hos litiumjonbatterier är kritiskt för elektrifieringen av samhället, speciellt avseende det stora antalet elfordon som förutspås. Fogarna i dessa batterier mellan cellterminaler till busbars eller busbars till modulterminaler är mycket viktiga eftersom haverier kan leda till oplanerade reparationer eller till och med bränder. Många problem som uppstår i moderna litiumjonbatterier beror av dåliga egenskaper i fogen. Detta problem ska studeras närmare i EMPIRE, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material.

Nytt projekt ska optimera stålindustrins elektrifiering27.4.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Elektrifiering av olika processer och utrustningar är idag en av de stora växande trenderna, inte bara nationellt, utan även internationellt. ELROS, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, tar sikte på att stålindustrin och dess ämnesvärmningsprocesser ska kunna använda elektrifiering på ett optimalt sätt, det vill säga rätt form av elektrisk uppvärmningsmetod sett till geometri, storlek, material, temperaturområde, temperaturjämnhet och energieffektivitet.

Additiv tillverkning ska förbättra gasturbiner26.4.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Gasturbiner är med sin flexibilitet och snabba upprampning centrala i ett hållbart energisystem för att kunna balansera intermittent elproduktion, till exempel vindkraft. Framtida kolfri elproduktion kräver då en uppskalning av vätgas som bränsle i gasturbiner. Förbränning av vätgas i gasturbiner är fortfarande förenat med utmaningar kopplat till gasens reaktivitet i kombination med den nödvändiga högre processtemperaturen. MAGDA, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska nu ta sig an dessa utmaningar.