Fullt fokus på Makedonien för damlandslaget

Damlandslaget befinner sig i Makedonien efter fem dagars läger i Slovenien innan de två avslutande matcherna i EM-kvalet ska spelas. Assisterande coach Francisco Pinto pratar om stämningen i laget, Kalis Loyd och att inte ta Makedonien för givet.
Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

På onsdag väntar ödesmatchen mot Italien som hela basketsverige ser fram emot. Det är där Sverige avgör om de ska spela i EuroBasket 2019 eller inte. Att Makedonien måste besegras därinnan kan kännas som en formalitet, men inte om du frågar svenska landslagets assisterande coach Francisco Pinto:

– Vi tar inte Makedonien för givet, vi tar alltid nästa match i sin ordning och har respekt för våra motståndare.

Francisco sitter på ett hotellrum i Ljubljana, Slovenien när denna intervju görs, där landslagstruppen samlades på måndagen för att ladda inför kvalmatcherna. Träningarna har gått bra; Truppen har i stort varit intakt under det utdragna kvalet och det blir många glada miner mellan spelare som bara ses när det vankas landskamper. Senaste matchen i kvalet, mot Kroatien på Hovet, lämnade mersmak om vilken kapacitet den här version av landslaget har och nu gäller det för damerna att snabbt hitta den känslan igen.

En av pusselbitarna som saknas sen i vintras är guarden Kalis Loyd, som dragit på sig en lårskada och missar de två nyckelmatcherna.

– Kalis saknas självklart men samtidigt har vi spelare som kan kliva in och ersätta henne, säger coach Pinto.

Kalis, som till vardags spelar i italienska Sesto SG, kommer däremot ansluta i sceniska La Spezia när Sverige möter Italien på onsdag och stöttar från bänken.

Matematiken är enkel för Sverige: vinn två matcher och säkra avancemang. Om Sverige slår både Makedonien och Italien så blir svenskorna gruppetta och allt annat är irrelevant. Alla andra scenario? De är något mer komplicerade. 75 minuter innan Sveriges uppkast mot Makedonien på lördag spelar Kroatien hemma mot Italien. Om Kroatien förlorar den matchen är de matematiskt eliminerade från att gå vidare och svenskornas match i La Spezia på onsdag blir en direkt final om vem som blir gruppetta. Men igen: det förutsätter att Sverige slår Makedonien på lördag.

Det enklaste för Sverige är helt enkelt att bara vinna de två matcherna som återstår på spelschemat. För coach Pinto är läget solklart - i båda matcher:

– Allt vi ska göra behöver göras som ett lag och vi vill genomföra vår strategi med disciplin och struktur kombinerat med en stor portion av tro på det vi gör.

Av de 15 spelare som samlades i Slovenien i måndags är det tolv som blivit uttagna inför matchen mot Makedonien och Italien, och det är Paulina Hersler, Ellen Åström och Elin Ljunggren som inte blivit uttagna.

Matchinformation:

EM-kval Makedonien - Sverige

Lördag 17 november

20.15, Sports Centre Jane Sandanski II (Skopje)

Matchen ser du på SVT24 eller på SVT Play, sändningen start 20.00.

Statistik: >>>

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto