Fullt lag för Sverige i kvällens genrep

Ikväll spelar Sverige sin sista match inför basket-EM. Amanda Zahui och Kalis Loyd är tillbaka i laguppställningen och Sverige ställer därmed upp med det lag som kommer att spela EM. Även Storbritannien har sina WNBA-spelare med och går för fullt. Matchen startar kl 20:30 och sänds via Basketlandslagens Facebooksida.
Klara Lundquist gjorde en bra insats mot Spanien igår.

När Sverige ställer upp ikväll är det alltså den enda matchen under uppladdningen då hela EM-laget spelar ihop. Amanda Zahuis tillskott kommer naturligtvis att bli viktigt för det svenska laget som igår åkte på en stor förlust mot Spanien.

Sverige mötte Storbritannien under lägret i Slovenien i början av juni och vann med 87-45. Då saknade dock Storbritannien de båda WNBA-spelarna Temi Fagbenle (Minnesota Lynx) och Karlie Samuelson (Los Angeles Sparks). Svenskorna satte då hög press på brittiskorna och räkna med att Storbritannien förberett sig på det intensiva svenska försvaret nu.

Att Sverige sätter stolthet i försvaret syntes även mot Spanien då endast 62 poäng släpptes in trots att spanjorskorna sköt bra utifrån. Uppkast mot Storbritannien kl 20:30 ikväll och matchen visas på www.basketlandslagen.se eller på Basketlandslagens Facebooksida.

Sveriges laguppställning

1 Farhiya Abdi
5 Kalis Loyd
6 Frida Eldebrink
7 Klara Lundquist
8 Ellen Nyström
9 Elin Eldebrink
10 Danielle Hamilton Carter
11 Regan Magarity
13 Binta Drammeh
14 Louice Halvarsson
15 Josefin Vesterberg
17 Amanda Zahui

Klara Lundquist gjorde en bra insats mot Spanien igår.