Fullt lag för Sverige i kvällens genrep

Ikväll spelar Sverige sin sista match inför basket-EM. Amanda Zahui och Kalis Loyd är tillbaka i laguppställningen och Sverige ställer därmed upp med det lag som kommer att spela EM. Även Storbritannien har sina WNBA-spelare med och går för fullt. Matchen startar kl 20:30 och sänds via Basketlandslagens Facebooksida.

Klara Lundquist gjorde en bra insats mot Spanien igår.

När Sverige ställer upp ikväll är det alltså den enda matchen under uppladdningen då hela EM-laget spelar ihop. Amanda Zahuis tillskott kommer naturligtvis att bli viktigt för det svenska laget som igår åkte på en stor förlust mot Spanien.

Sverige mötte Storbritannien under lägret i Slovenien i början av juni och vann med 87-45. Då saknade dock Storbritannien de båda WNBA-spelarna Temi Fagbenle (Minnesota Lynx) och Karlie Samuelson (Los Angeles Sparks). Svenskorna satte då hög press på brittiskorna och räkna med att Storbritannien förberett sig på det intensiva svenska försvaret nu.

Att Sverige sätter stolthet i försvaret syntes även mot Spanien då endast 62 poäng släpptes in trots att spanjorskorna sköt bra utifrån. Uppkast mot Storbritannien kl 20:30 ikväll och matchen visas på www.basketlandslagen.se eller på Basketlandslagens Facebooksida.

Sveriges laguppställning

1 Farhiya Abdi
5 Kalis Loyd
6 Frida Eldebrink
7 Klara Lundquist
8 Ellen Nyström
9 Elin Eldebrink
10 Danielle Hamilton Carter
11 Regan Magarity
13 Binta Drammeh
14 Louice Halvarsson
15 Josefin Vesterberg
17 Amanda Zahui

Klara Lundquist gjorde en bra insats mot Spanien igår.

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.