Fultrafiken kostar svenska annonsörer över en miljard kronor

Fultrafiken, det vill säga annonsvisningar där ingen konsument faktiskt sett annonsen, kostar mer än en miljard varje år. Att säkerställa att man faktiskt får vad man betalar för har blivit allt viktigare i den digitala annonsvärlden.

Det är den amerikanska delen av IAB, interactive advertising bureau, som har låtit Ernst & Young undersöka hur mycket den amerikanska reklammarknaden förlorar varje år på bland annat så kallad fultrafik, ”Fraudulent impressions” – falska annonsvisningar som inte ses av riktiga konsumenter. Undersökningen visar att fusket uppgår till 4,6 miljarder USD årligen. Det motsvarar 9,3 procent av de totala investeringarna i digital annonsering i USA under året.

Om samma procentsats används på den svenska marknaden betyder det att annonsörerna luras på 1,2 miljarder kronor. Detta visar på vikten att annonsera hos pålitliga varumärken.

-  Även om siffran är större än vad jag trodde så är det ingen i mediebranschen som tror att man kan ignorera detta problem, säger TUs chefsanalytiker Tobias Hedström.

Det är ingen nyhet för mediebyråer och stora annonsköpare men många direktköp görs av annonsörer som inte alltid har den kunskapen som behövs. Det finns dock enkla lösningar, bara köpa reklamutrymme hos pålitliga varumärken eller sajter som kontrolleras av en oberoende tredje part, som comScores validated Campaign eller liknande.

Läs mer här.

Tobias Hedström, Chefsanalytiker, 073-596 51 80, tobias.hedstrom@tu.se

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.