Fultrafiken kostar svenska annonsörer över en miljard kronor

Fultrafiken, det vill säga annonsvisningar där ingen konsument faktiskt sett annonsen, kostar mer än en miljard varje år. Att säkerställa att man faktiskt får vad man betalar för har blivit allt viktigare i den digitala annonsvärlden.

Det är den amerikanska delen av IAB, interactive advertising bureau, som har låtit Ernst & Young undersöka hur mycket den amerikanska reklammarknaden förlorar varje år på bland annat så kallad fultrafik, ”Fraudulent impressions” – falska annonsvisningar som inte ses av riktiga konsumenter. Undersökningen visar att fusket uppgår till 4,6 miljarder USD årligen. Det motsvarar 9,3 procent av de totala investeringarna i digital annonsering i USA under året.

Om samma procentsats används på den svenska marknaden betyder det att annonsörerna luras på 1,2 miljarder kronor. Detta visar på vikten att annonsera hos pålitliga varumärken.

-  Även om siffran är större än vad jag trodde så är det ingen i mediebranschen som tror att man kan ignorera detta problem, säger TUs chefsanalytiker Tobias Hedström.

Det är ingen nyhet för mediebyråer och stora annonsköpare men många direktköp görs av annonsörer som inte alltid har den kunskapen som behövs. Det finns dock enkla lösningar, bara köpa reklamutrymme hos pålitliga varumärken eller sajter som kontrolleras av en oberoende tredje part, som comScores validated Campaign eller liknande.

Läs mer här.

Tobias Hedström, Chefsanalytiker, 073-596 51 80, tobias.hedstrom@tu.se